Op maandag 23 mei is MUD Jeans uitgeroepen tot winnaar van de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2022. De Koning Willem I Prijzen staan voor moedig, veerkrachtig en innovatief ondernemerschap en worden ook wel de Oscars van het Nederlandse bedrijfsleven genoemd. Eens in de twee jaar worden er drie prijzen uitgereikt: één in de categorie Grootbedrijf, één in de categorie MKB en één voor prestigieus duurzaam ondernemerschap. De duurzaamheidsprijs gaat naar een Nederlands bedrijf dat een voorbeeldrol vervult op het gebied van innovatief, duurzaam ondernemen. De winnaars van de Koning Willem I-prijzen werden in het Groningen Forum bekendgemaakt door ere-voorzitter Koningin Máxima en Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank.
Uit twaalf genomineerden koos de jury van de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap drie finalisten: EMMA Safety Footwear, Kipster en MUD Jeans. Stuk voor stuk fantastische voorbeelden van duurzaam ondernemerschap. Juryvoorzitter Anne-Marie Rakhorst: 'Kiezen was dan ook moeilijk. Het duurzame vernuft en ondernemerschap is enorm en daarom heel bemoedigend.' Uiteindelijk werd MUD Jeans gister bekroond met een duurzame Oscar. De jury gaf aan onder de indruk te zijn van de disruptieve aanpak van het jeansmerk. Met duurzame productie, een vernieuwd lease-model, de doorontwikkeling van recycling en door slimme samenwerkingen met onder meer Ikea, vormt MUD Jeans een vooruitstrevend duurzaam voorbeeld voor andere ondernemers.
Eerdere winnaars zijn Normteq (2012), TexelEnergie (2014), Koppert Cress (2016), Eosta (2018) en Gulpener Bierbrouwerij (2020).
MUD Jeans: het kan wel degelijk anders in de mode-industrie
MUD Jeans zwemt tegen de stroom in, in een sector die verre van duurzaam is. Het jeansmerk wil de vervuilende mode-industrie radicaal veranderen door een realistisch en verleidelijk alternatief voor fast-fashion te bieden. Ze richten hierbij hun pijlen op het meest iconische kledingstuk: de spijkerbroek.
Bij de productie van een MUD Jeans wordt 93 procent minder water verbruikt en 74 procent minder CO2 uitgestoten in vergelijking tot de standaard in deze industrie. Waar deze cijfers vandaan komen? MUD Jeans is het eerste jeansmerk ter wereld dat de milieu-impact van zijn gehele productportfolio laat berekenen aan de hand van een levenscyclusanalyse (LCA). Door deze transparantie nemen zij het voortouw voor de industrie om duurzaamheidsprestaties voortdurend te verbeteren en greenwashing tegen te gaan.
Het doel van het bedrijf is om elke afgedragen MUD-jeans na gebruik te recyclen en zo te voorkomen dat de grondstoffen die gebruikt zijn om de broek te produceren op de afvalhoop belanden. Om dit voor elkaar te krijgen werkt MUD Jeans met het disruptieve bedrijfsmodel Lease-a-Jeans. Met de teruggehaalde jeans werkt het bedrijf toe naar 's werelds eerste spijkerbroek van honderd procent post-consumer gerecycled katoen. Dit terwijl op dit moment één procent gerecycled materiaal de standaard is bij spijkerbroeken. Het bedrijf werkt hiervoor onder meer samen met de Nederlandse onderzoekers van SaXcell.
De prijs is vernoemd naar Koning Willem I (1772-1843), de ‘Koopman Koning’ die bekendstond om zijn handelsgeest.
Meer weten over de Koning Willem I prijzen? Bezoek de website van de Koning Willem I stichting.