KLIPPAN x MUD Jeans

De iconische KLIPPAN bank van IKEA: wie kent 'm niet? Het Nederlandse merk MUD Jeans, een pionier op het gebied van duurzaamheid, ging de samenwerking met IKEA aan. Het resultaat? Een circulaire hoes van spijkerstof voor IKEA’s bekendste bank. Met samenwerkingen zoals deze wil de woonwinkel duurzaam wonen bereikbaarder maken. Het uiteindelijke doel van IKEA is om in 2030 circulair en klimaatpositief te zijn. Om dit te bereiken is IKEA volop in beweging.

Duurzaamheidsrichtlijnen, ook voor bestaande producten

IKEA werkt hard aan zijn ambities voor 2030. Hoe? Door de levensduur van producten te verlengen, hernieuwbare grondstoffen te gebruiken en door bij het ontwerpen van meubels de juiste duurzame keuzes te maken waardoor onderdelen na gebruik van het product een tweede leven kunnen krijgen.

Wij willen groeien, maar wel binnen de grenzen van onze planeet.

Alberic Pater, IKEA

Alberic Pater is nauw betrokken bij het duurzaamheidsbeleid van IKEA. Pater: ‘Wij willen groeien, maar wel binnen de grenzen van onze planeet. We hebben duidelijke richtlijnen opgesteld waar nieuwe producten aan moeten voldoen. Meubels moeten bijvoorbeeld na de levensduur goed uit elkaar gehaald kunnen worden.’

Ook de meubelstukken die niet nieuw in het assortiment zijn moeten gaan voldoen aan de opgestelde duurzaamheidsrichtlijnen. Daar ligt een uitdaging: IKEA verkoopt meer dan 10.000 producten. ‘Er is een plan gemaakt om bestaande producten ook aan de nieuwe richtlijnen te laten voldoen. Maar we gaan ook afscheid nemen van bepaalde producten die linksom of rechtsom niet meer in onze circulaire strategie passen. Denk aan wegwerpbatterijen en onze papieren catalogus.’

Circulaire pilots

De stappen die IKEA zet richting een duurzamere toekomst uiten zich niet alleen in aangepaste producten. Zo financierde IKEA samen met afvalinzamelaar Renewi nieuwe fabrieken van het matrasrecyclingbedrijf RetourMatras, waardoor de recyclecapaciteit van matrassen kan worden opgeschaald en er geïnvesteerd kan worden in een fabriek met nieuwe recycletechnieken.

Ook startte de Zweedse winkel diverse pilots gericht op circulariteit. Sinds eind 2018 worden er door IKEA meubels verhuurd en in november lanceerde de woonwinkel met de campagne ‘Bring Back Friday’ zijn Meubel inruilservice.

IKEA Bring Back Friday

Consumenten die gebruik willen maken van de Meubel inruilservice, leveren hun oude bank of kast in en ontvangen afhankelijk van de staat van het product een tegoedbon ter waarde van dertig tot vijftig procent van het oorspronkelijke aankoopbedrag. IKEA verkoopt de ingeleverde meubels in haar Koopjeshoek voor dezelfde prijs als de waarde van de tegoedbon. Er wordt dus geen extra marge gerekend. In Nederland werden er in 2020 al 11.000 producten teruggenomen. Komende tijd wil de woonwinkel opschalen. Pater: ‘Het gaat nu nog om kleinschalige initiatieven. Uiteindelijk moet het groter.’

Techniek, netwerk en bereik: krachten bundelen

De verschillende pilots tonen de brede duurzaamheidsaanpak waar IKEA voor gaat. De samenwerking met MUD Jeans is hieraan een nieuwe toevoeging. IKEA gebruikt sinds 2015 enkel nog honderd procent duurzaam katoen. Pater vertelt dat IKEA toe wil naar producten die enkel uit hernieuwbare of gerecyclede materialen bestaan. Het gebruik van gerecycled textiel is hierin een belangrijke pijler.

Dromen kun je alleen, maar zonder samen te werken kom je er niet

Alberic Pater, IKEA

MUD Jeans is een pionier als het gaat om gerecycled denim. Dit Nederlandse bedrijf wil de vervuilende mode-industrie veranderen door te beginnen met het meest populaire kledingstuk: de spijkerbroek. Concreet houdt dat in dat het jeansbedrijf elke MUD-Jeans recyclet na gebruik en toewerkt naar een honderd procent circulaire broek.

Door de krachten te bundelen komt een van de doelen van IKEA, meer gerecyclede grondstoffen gebruiken, dichterbij. Pater: ‘Dromen kun je alleen, maar zonder samen te werken kom je er niet.’ Bij het ontwikkelen en produceren van de KLIPPAN-hoes versterken de twee partijen elkaar: MUD Jeans recyclet de oude spijkerbroeken tot nieuw denim en IKEA zorgt voor de grote schaal. Bert van Son, founder van MUD Jeans, spreekt van een unieke samenwerking. ‘Ikea heeft natuurlijk een enorme reach. Voor een bedrijf als dat van ons is het een ongelofelijke kans om dit te mogen doen.’ Naast de KLIPPAN-hoes werken de twee bedrijven ook aan andere producten van gerecycled denim.

We weten allemaal dat het anders moet.

Bert van Son, MUD Jeans

16.000 gerecyclede spijkerbroeken

Voor de productie van de nieuwe KLIPPAN-hoezen werden in totaal meer dan 16.000 gerecyclede spijkerbroeken gebruikt. In totaal worden in Europa ongeveer 500 miljoen spijkerbroeken per jaar verkocht en elke Europeaan heeft gemiddeld zeven spijkerbroeken - waarvan twee niet worden gedragen. Minder dan één procent van de verkochte spijkerbroeken wordt op dit moment na het weggooien hergebruikt voor nieuwe kledingstukken. Van Son: ‘We weten allemaal dat het anders moet. Consumenten vertellen wat er slecht gaat werkt niet. Laten zien dat het ook anders kan werkt wel.’

Spijker KLIPPAN: voor de prijs van een spijkerbroek je bank opfleuren

De spijkerstof KLIPPAN-hoes, die vanaf mei 2021 verkrijgbaar is, bestaat voor zestig procent uit duurzaam katoen en voor veertig procent uit gerecyclede jeans. Dit komt neer op minstens twee hergebruikte spijkerbroeken. Hierbij werden de gerecyclede vezels gemengd met biologisch katoen. Dit wordt vervolgens tot garen gesponnen en geweven. Per hoes wordt bijna 27.000 liter water bespaard. Daarnaast heeft elke hoes een 67 procent lagere CO2-voetafdruk in vergelijking met de standaarden in de industrie.

KLIPPAN x MUD Jeans room
KLIPPAN x MUD Jeans fabric

De prijs van de denim KLIPPAN-hoes is 99 euro. Consumenten die twee oude spijkerbroeken bij een IKEA vestiging inleveren, krijgen tien procent korting. Op die manier zorgt IKEA er samen met MUD Jeans voor dat zoveel mogelijk spijkerbroeken een nieuw leven krijgen.

Deel dit artikel op social media