Header KW1 finalisten 1

De drie finalisten van de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2022 zijn bekend. EMMA Safety Footwear, Kipster en MUD Jeans maken kans op de prestigieuze prijs. De drie bedrijven, elk op hun eigen manier uitstekende voorbeelden van succesvol duurzaam ondernemerschap, werden op donderdag 12 mei verrast door juryvoorzitter Anne-Marie Rakhorst. Wie van de finalisten er uiteindelijk met de prijs vandoor gaat, weten we op maandag 23 mei.

De Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap wordt sinds 2012 iedere twee jaar uitgereikt.

De plaquette gaat naar een Nederlands bedrijf dat een voorbeeldrol vervult op het gebied van innovatief, duurzaam ondernemen. Eerdere winnaars zijn Normteq (2012), TexelEnergie (2014), Koppert Cress (2016) en Eosta (2018) en Gulpener brouwerij (2020).

EMMA Safety Footwear: veiligheidsschoenen die positief bijdragen aan de wereld

EMMA Safety Footwear is een pionier in de ontwikkeling van circulaire veiligheidsschoenen. Het bedrijf begon als sociale werkvoorziening voor minder valide mijnwerkers in Limburg. Sociaal ondernemerschap en inclusiviteit maken al sinds de start deel uit van het DNA van het bedrijf.

In een zeer conservatieve markt met hoge veiligheidseisen is EMMA Safety Footwear erin geslaagd duurzaam te innoveren. Met pilots als Shoes-as-a-Service en het opzetten van een productpaspoort toont het bedrijf durf om van een nieuw circulair bedrijfsmodel de standaard te maken. Ze ontwerpen met het oog op hergebruik en gebruiken waar mogelijk mono-materialen zodat zonder extra bewerkingen herbestemming van alle componenten en grondstoffen mogelijk is. EMMA Safety Footwear is het eerste veiligheidsschoenenmerk dat eigen reststromen verwerkt tot bijvoorbeeld isolatiemateriaal.

Emma 2 voor web
Juryvoorzitter Anne-Marie Rakhorst bezoekt EMMA Safety Footwear

Kipster: pionierende kippenboeren met een kloppend verhaal

Je kunt Kipster kennen van de eieren uit de schappen van supermarktketen Lidl. En niet alleen de Kipster-eieren liggen bij Lidl in de winkel, je vindt er ook de haanburger, Kipster-rookworst en Kipster-gehaktballen. Waar bij de gemiddelde kippenboer de haantjes er bekaaid vanaf komen, worden bij Kipster de broertjes van de leghennen gehouden voor het vlees.

Het verhaal van Kipster klopt van A tot Z. Het bedrijf zet in op dierenwelzijn en sluit kringlopen door reststromen te benutten om zijn dieren te voeren. Kipster heeft vanaf het begin af aan de detailhandel betrokken bij het concept, waarmee de eieren een commercieel succes zijn geworden. In 2022 zet Kipster een aantal innovatieve vervolgstappen: onder andere uitbreiding naar Amerika, opschaling van het concept met een nieuw product (KipsterBrood) en de ontwikkeling van een plantaardig ei. Daarnaast ligt er een ambitie om het totaalconcept te repliceren naar andere sectoren, zoals melkkoeien en varkens.

Kipster1 voor web
Juryvoorzitter Anne-Marie Rakhorst bezoekt Kipster

MUD Jeans: het kan wel degelijk anders in de mode-industrie

MUD Jeans zwemt tegen de stroom in, in een sector die verre van duurzaam is. Het jeansmerk wil de vervuilende mode-industrie radicaal veranderen door een realistisch en verleidelijk alternatief voor fast-fashion te bieden. Ze richten hierbij hun pijlen op het meest iconische kledingstuk: de spijkerbroek.

Bij de productie van een MUD Jeans wordt 93 procent minder water verbruikt en 74 procent minder CO2 uitgestoten in vergelijking tot de standaard in deze industrie. Waar deze cijfers vandaan komen? MUD Jeans is het eerste jeansmerk ter wereld dat de milieu-impact van zijn gehele productportfolio laat berekenen aan de hand van een levenscyclusanalyse (LCA). Door deze transparantie nemen zij het voortouw voor de industrie om duurzaamheidsprestaties voortdurend te verbeteren en greenwashing tegen te gaan.

Het doel van het bedrijf is om elke afgedragen MUD-jeans na gebruik te recyclen en zo te voorkomen dat de grondstoffen die gebruikt zijn om de broek te produceren op de afvalhoop belanden. Om dit voor elkaar te krijgen werkt MUD Jeans met het disruptieve bedrijfsmodel Lease-a-Jeans. Met de teruggehaalde jeans werkt het bedrijf toe naar 's werelds eerste spijkerbroek van honderd procent post-consumer gerecycled katoen. Dit terwijl op dit moment één procent gerecycled materiaal de standaard is bij spijkerbroeken.

Met de duurzame productie, het lease-model, de doorontwikkeling van recycling en door slimme samenwerkingen met onder meer Ikea, vormt MUD Jeans een vooruitstrevend duurzaam voorbeeld voor andere ondernemers.

Mud 5 voor web
Juryvoorzitter Anne-Marie Rakhorst bezoekt MUD Jeans
Deel dit artikel op social media