Op donderdag 10 maart werden in Circle in Amsterdam de twaalf genomineerde bedrijven voor de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap bekendgemaakt. Onder meer Kipster, Mud Jeans en Fairtrade Original zijn kanshebbers voor de prestigieuze prijs. De Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap wordt sinds 2012 iedere twee jaar uitgereikt. De plaquette gaat naar een Nederlands bedrijf dat een voorbeeldrol vervult op het gebied van innovatief, duurzaam ondernemen. Wie van de genomineerden er uiteindelijk met de prijs vandoor gaat, weten we op maandag 23 mei.
Anne-Marie Rakhorst, vakjuryvoorzitter en bestuurslid van de Koning Willem I Stichting, maakte de genomineerden bekend. De kwaliteit van de genomineerde ondernemingen is dit jaar zeer hoog. 'De jurering was dit jaar echt heel erg moeilijk omdat er zo vele goede inzendingen tussen zitten.' Voor Anne-Marie springen de disruptieve bedrijven die de ketens op zijn kop zetten eruit. 'De gamechangers die kiezen voor een totaal andere aanpak en die economisch succesvol zijn vallen voor mij op. Je wilt eigenlijk dat al die goede inzending uiteindelijk winnen, maar dat gaat natuurlijk niet.'
Anne-Marie denkt dat de genomineerden van 2022 een inspiratiebron kunnen zijn voor andere bedrijven. 'Deze bedrijven laten zien wat er mogelijk is en tonen durf en lef. Ik ben trots dat zij zich ingeschreven hebben voor de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap en hoop dat ze een voorbeeld kunnen zijn voor andere ondernemers.'
De genomineerden van 2022
Deze bedrijven kregen een officiële nominatie voor de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2022, op alfabetische volgorde:
- Arte
Arte produceert duurzame keukenbladen in zijn eigen fabriek. Het bedrijf besteedt niet alleen aandacht aan de materialen die voor de bladen worden gebruikt, maar ook aan de locatie en de omstandigheden waarop deze worden gewonnen en verwerkt. Ondanks de magere marges in dit segment, agendeert het bedrijf transparantie in ketens waar dit nog niet bestaat en handelt het op basis van echte prijs.
- CFP Green Buildings (CFP groep)
CFP Green Buildings heeft als missie om alle gebouwen en woningen van Nederland te verduurzamen. Dankzij de data die het bedrijf verzamelt en verwerkt is het in staat om klanten te adviseren die hun gebouwen willen verduurzamen. CFP Green Buildings is hiermee een belangrijke schakel in de energietransitie.
- Do It Organic
Al meer dan dertig jaar heeft Do It Organic de missie om van 100 procent biologische voeding de standaard te maken door een duurzame manier van voedselproductie te stimuleren. Het bedrijf werd in 1991 opgericht als distributeur van biologische voedingsingrediënten en consumentenproducten. Do It Organic biedt inmiddels een breed assortiment voedingsingrediënten, private label-producten en consumentenmerken. Biologisch en sociaal zit diep in deze organisatie verankerd met landbouwprojecten in productielanden zoals Oeganda en het betrekken van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.
- Dopper
Dopper heeft een iconische herbruikbare plastic fles op de markt gebracht waarmee eenmalig plasticgebruik en natuurvervuiling door plastic wordt tegengegaan. Met de campagne Dopper Wave verspreidt het bedrijf zijn boodschap verder. Dopper is een koploper: iedereen kent het bedrijf en het adresseert als geen ander awareness rondom schoon water.
- Ekoplaza (moederbedrijf Udea)
Ekoplaza is een duurzame winkelketen met aandacht voor het milieu, eerlijke productie, lekkere producten en gezondheid. De stevige omzet laat zien dat het kloppend concept de vraag naar biologische voedselproducten vergroot.
- EMMA Safety Footwear (Daan Holding)
EMMA Safety Footwear is een pionier in de ontwikkeling van circulaire kwaliteitsschoenen. Met pilots als Shoes-as-a-Service en het opzetten van een productpaspoort toont het bedrijf durf om van een nieuw circulair bedrijfsmodel de standaard te maken. EMMA Safety Footwear is gestart als sociale werkvoorziening voor minder valide mijnwerkers in Limburg. Sociaal ondernemerschap en inclusiviteit zit sinds de start bij het bedrijf in het DNA.
- Fairtrade Original
Al meer dan zestig jaar zet Fairtrade Original zich in voor een eerlijkere en duurzamere wereld. Het foodmerk met een missie is in de Nederlandse supermarkt te vinden met tal van producten uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Het bedrijf zet zich in voor een leefbaar inkomen voor boeren. Met zijn motto ‘geen hulp, maar handel’ is het een gamechanger op sociaal gebied voor koffie en andere productgroepen.
- I-did
I-did voorkomt verbranding of uitvoer van afgedankt textiel. Het bedrijf maakt vilt van textielresten en tovert dit om tot verschillende (design)producten. I-did is een bedrijf met echte doeners dat onder één dak een uniek proces van A tot Z heeft ontwikkeld, met veel oog voor sociale inclusiviteit.
- Kipster
Kipster heeft het in zich om de eiwittransitie aanzienlijk te versnellen. Het bedrijf zet in op dierenwelzijn, sluit kringlopen en spaart haantjes (de broertjes van de hennen komen er bij de gemiddelde kippenboer bekaaid van af). Kipster is een goed voorbeeld van kringlooplandbouw en het bedrijf toont lef door in te zetten op minder consumptie in de toekomst. De eieren zijn een commercieel succes bij Lidl. In 2022 zet Kipster een aantal innovatie vervolgstappen: o.a. uitbreiding naar Amerika, opschaling van het concept met een nieuw product (KipsterBrood) en de ontwikkeling van een plantaardig ei.
- Mud jeans
Mud Jeans zwom tegen de stroom in en werkt aan 's werelds eerste spijkerbroek van 100 procent post-consumer gerecycled katoen. Met zijn disruptieve propositie om jeans te verhuren in plaats van te bezitten scoort het bedrijf hoog op alle circulariteitsindicatoren en vermindert het de textielafvalberg.
- Protix
Protix zet insecten op de menukaart. Nu nog vooral voor vee, maar achter de schermen wordt hard gewerkt aan de ambitie om in de toekomst ook mensen te voeden met insecten. Hoewel het geen gemakkelijk product is kan het een gamechanger zijn in de eiwittransitie, met Nederland als koploper.
- Royal Lemkes
Royal Lemkes is een familiebedrijf van meer dan 135 jaar oud met een groen hart. Deze grote speler in de plantenhandel ziet zichzelf als een kracht voor het goede. Door het bevorderen van transparantie in de keten en zijn integrale duurzaamheidsstrategie vervult het een voorbeeldfunctie.
Over de KWI-prijzen
Al sinds 1958 reikt de Koning Willem I Stichting iedere twee jaar de Koning Willem I-prijzen uit aan ondernemers die uitblinken. De Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap wordt sinds 2012 uitgereikt aan innovatieve, duurzame bedrijven. In 2020 werd de prijs gewonnen door bierbrouwerij Gulpener. Eerdere winnaars zijn Normteq (2012), TexelEnergie (2014), Koppert Cress (2016) en Eosta (2018).
Net als afgelopen jaren worden er in 2022 prijzen in drie categorieën uitgereikt. Naast de prijs voor duurzaam ondernemerschap, zijn er prijzen te winnen in de categorie Grootbedrijf en MKB.