Plaq nom

Paleis Soestdijk vormde op dinsdag 3 maart het decor van het nomination-event van de Koning Willem I Stichting. Tijdens dit evenement maakte de stichting de twaalf genomineerde ondernemingen voor de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap op feestelijke wijze bekend.

De Koning Willem I Plaquette wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan duurzame ondernemingen als blijk van erkenning en waardering voor duurzame innovaties. De winnaar van 2020 wordt later dit jaar bekendgemaakt. Omwille van het coronavirus is de feestelijke bijeenkomst, waar de prijs uitgereikt zal worden door erevoorzitter Hare Majesteit Koningin Máxima en voorzitter prof. dr. K.H.W. Knot, uitgesteld tot het najaar van 2020.

De genomineerden voor de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap werden op Paleis Soestdijk door Anne-Marie Rakhorst, vakjuryvoorzitter en bestuurslid van de Koning Willem I Stichting, één voor één bekendgemaakt. Volgens Anne-Marie Rakhorst is de kwaliteit van de genomineerden ondernemingen zeer hoog. 'Dat maakt dat deze duurzaamheidsprijs het meest prestigieus is van Nederland. Bovendien zien we dat deze bedrijven steeds meer oplossingen vinden in de internationale keten.'

De genomineerden van 2020

Dit zijn de bedrijven die een officiële nominatie voor de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2020 kregen, op alfabetische volgorde:

  • BTG Biomass Technology Group

Het innovatieve BTG heeft een pyrolyse-technologie voor olie ontwikkeld. Dat zuivelcoöperatie FrieslandCampina de pyrolyse-olie reeds gebruikt en dat er pyrolyse-oliefabrieken in Finland komen, laat zien dat het product van BTG de sector kan verduurzamen.

  • Gulpener Bierbrouwerij

Al eind jaren negentig stelde Familiebedrijf Gulpener Bierbrouwerij een duurzaamheidsbeleid op. Dit beleid is gericht op de regio en heeft ertoe geleid dat gerst, tarwe, rogge, spelt en hop lokaal ingekocht worden. In 2020 opent Gulpener een nieuw duurzaam brouwhuis.

  • HeatMatrix Group

HeatMatrix heeft een systeem ontwikkeld waarmee via rookgassen warmte wordt teruggewonnen. Het innovatieve herwinningsproces maakt dit tot een product met veel potentie. Met het systeem van HeatMatrix kan de uitstoot van CO2 door de Nederlandse industrie worden teruggedrongen.

  • Kipster

Kipster laat zien dat het mogelijk is om een succesvol duurzaam businessmodel in de agrarische sector op te zetten. Dit doet Kipster door gebruik te maken van reststromen, zelfvoorzienend te zijn qua energie, aan álle kippen te denken (ook de haantjes en uitgelegde legkippen), fijnstof af te vangen en transparantie te bieden.

  • Kuijpers

Kuijpers heeft sinds 2013 de ambitie om alleen nog energieneutrale en gezonde installaties te realiseren, zodat er een betere wereld doorgegeven kan worden aan de volgende generatie. Dit familiebedrijf zet zich op tal van vlakken in voor een duurzamer Nederland.

  • Leev.nu

Leev heeft in korte tijd een sterk, biologisch food-merk neergezet en is met dit merk, dat zich richt op gezondere voeding, bij de grote supermarktketens doorgedrongen. Leev kiest hierbij voor een sociale manier van ondernemen, met als voorbeeld de Leev foundation gericht op kwetsbare jongeren.

  • Moyee Coffee

De koffiebonen van Moyee Coffee worden gebrand in Ethiopië. Dat maakt de aanpak van Moyee Coffee radicaal anders. Hoe meer hoogwaardige stappen in een productieproces lokaal worden uitgevoerd, hoe hoger de economische waarde is voor de lokale betrokkenen. Moyee Coffee richt zich op het veranderen van de keten, waardoor de winst op een eerlijkere manier met de boer wordt gedeeld.

  • MYoMY do goods

MYoMY do goods laat zien dat het wel degelijk anders kan in de fashion-industrie. De fair-trade tassen van MYoMY do goods worden geproduceerd bij partijen waarmee zij een intensieve, langetermijnsamenwerking hebben.

  • Schijvens

Schijvens, onlangs nog een van de winnaars van de Circular Awards 2020, haalt afgedragen bedrijfskleding terug van zijn klanten en recyclet deze volledig. Ook op sociaal vlak draagt Schijvens een steentje bij: zo werkt Schrijvens in Nederland met statushouders en bieden zij een ‘leefbaar loon’ aan de werknemers in de buitenlandse fabrieken.

  • TRIBOO

TRIBOO verandert ‘waardeloze’ afvalstromen van kunststof- en natuurlijke vezels met upcycling technieken in waardevolle circulaire kantoorinrichting. De meubels van TRIBOO zijn mooi én licht gewicht; goed voor het vervoer, goed voor de monteurs. Daarnaast heeft TRIBOO een succesvol retourbeleid met financiële incentive opgezet, zodat niet meer gebruikte meubels terugkomen bij het bedrijf.

  • Tony's Chocolonely

Duurzaamheid zit bij Tony's Chocolonely in het DNA. Met een missie die verder gaat dan eigen bedrijfsvoering, laat Tony's Chocolonely zien dat je als merk een hele industrie kunt aanzetten tot verandering. Met het open source platform ‘Tony’s Open Chain’ heeft Tony’s Albert Heijn al laten overstappen op 100% slaafvrije chocolade.

  • Verstegen Spices & Sauces

Familiebedrijf Verstegen neemt zijn verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties. Dit doen zij door in te zetten op agroforestry, waarmee de biodiversiteit bevorderd wordt en er gezorgd wordt voor betere oogstkwaliteit. CO2-offsetting zorgt voor een stabieler inkomen voor de boeren

Winnaar 2018: Eosta

De plaquette wordt tweejaarlijks toegekend door de Koning Willem I Stichting aan bedrijven die zich op het gebied van duurzaamheid onderscheiden. In 2018 won het bedrijf Eosta, een innovatieve importeur, inpakker en distributeur van verse biologische groente en fruit in Europa. De top drie van 2018 bestond daarnaast uit Omrin en Auping.

Deel dit artikel op social media