Sinds 10 oktober prijkt er op de gevel van drie Belgische Decathlon-filialen een nieuwe naam: Nolhtaced. Inderdaad, Decathlon omgekeerd. Bij Nolhtaced kun je namelijk omgekeerd winkelen: naast sportkleding en -artikelen kopen, kun je er ook je eigen sportmateriaal vérkopen. Decathlon herstelt de ingeleverde items en verkoopt ze vervolgens tweedehands en met garantie door. Doel is om zoveel mogelijk spullen te hergebruiken en zo de impact op het milieu te beperken en afval te vermijden.
Hoe werkt het
Consumenten kunnen met behulp van de tool op de website een inschatting krijgen van het bedrag dat ze van Nolhtaced krijgen voor het product dat ze willen inleveren. Er is van alles welkom: van fietsen tot sportkleding en van tennisrackets tot paardrijlaarzen. Zelfs producten die niet bij Decathlon gekocht werden, worden teruggenomen. Enige voorwaarde is dat ze zich in een goede staat bevinden. De consument krijgt de waarde van het sportmateriaal terug via tegoedbonnen die twee jaar geldig blijven en die niet alleen te besteden zijn aan het nieuwe aanbod, maar ook aan het tweedehands- of verhuuraanbod van de sportwinkelketen.
Wordt er een product aangeboden dat niet meer doorverkocht kan worden, dan kan de consument het item gratis achterlaten voor recycling. Producten die Nolhtaced uiteindelijk niet tweedehands verkocht krijgt, worden gedoneerd of gerecycled.
Om duurzaam te groeien, zetten we volop in op onze terugkoopdienst, ons tweedehandsaanbod, verhuur en reparaties.
Arnaud de Coster, Decathlon BelgiëMeer dan een marketingstunt
Het omgekeerd winkelen werd al door Decathlon België getest. Tijdens een pilot eerder dit jaar kocht de winkelketen 26.000 spullen terug. Nu wordt de dienst een maand lang extra in de kijker gezet met de omgekeerde naam.
Arnaud de Coster, verantwoordelijk voor Nolhtaced België, licht de actie toe: ‘Decathlon is 25 jaar geleden gestart in België met als doel om sport voor zoveel mogelijk Belgen toegankelijk te maken. Die missie blijft, maar tijden veranderen. We willen er ook voor zorgen dat iedereen milieubewust kan sporten. Om duurzaam te groeien, zetten we daarom volop in op onze terugkoopdienst, ons tweedehandsaanbod, verhuur en reparaties. Op het eerste gezicht lijkt deze naamsverandering naar Nolhtaced misschien een marketingstunt, maar we willen vooral onze terugkoopdienst bij een zo groot mogelijk publiek bekend maken en op die manier zoveel mogelijk spullen hergebruiken, de drempel voor tweedehands verlagen en zo ook de koopkracht verhogen.’
Vraag naar tweedehands groeit
Nolhtaced wil met de actie zoveel mogelijk consumenten overtuigen om oud of ongebruikt sportmateriaal van onder het stof te halen en een tweede leven te schenken. De vraag naar tweedehands spullen stijgt en de sportwinkelketen wil met de grootschalige campagne zijn aanbod aan tweedehands uitbreiden om aan de vraag te kunnen volgen.
Joeri Moons, verantwoordelijke duurzaamheid Nolhtaced België: ‘We zien niet alleen een nieuw businessmodel in tweedehands, maar we zien vooral de noodzaak om het beter te doen. Ons klassieke consumptiepatroon moet anders: minder nieuwe producten kopen en meer ouder materiaal doorverkopen, herstellen of huren. Consumenten beginnen ook anders naar spullen te kijken dan vroeger. Het gaat minder om bezit en meer om gebruik. Die verschuiving past volledig in onze circulaire strategie waarmee we het hergebruik van producten zoveel mogelijk willen stimuleren en verantwoordelijk willen blijven gedurende de volledige levenscyclus van onze producten.’
Ook in Nederland kunnen consumenten binnenkort tweehandssportartikelen en -sportkleding aan Decathlon verkopen. In Nederland wordt buyback naar verwachting eind november in alle winkels gelanceerd.