Niets is onverkoopbaar. Dat heeft BuyBay in de afgelopen jaren wel bewezen. Het bedrijf geeft miljoenen producten een tweede leven. Het gaat om spullen die vaak alleen maar even uit de verpakking waren – soms dat niet eens – en die anders vernietigd zouden worden. BuyBay helpt sinds 2014 bedrijven hun retourproducten en overstock een tweede leven te geven. Het bedrijf verwerkt en verkoopt geretourneerde producten voor onder andere Bol.com, Blokker en – sinds begin dit jaar – ook elektronicaspeciaalzaak BCC. BuyBay streeft naar een zero-waste e-commerce en gelooft dat ieder product waarde heeft, zolang je er maar de juiste koper voor kunt vinden. En dus worden in het magazijn in Wijchen de retouren van verschillende e-commerce partijen gecontroleerd, waar nodig opgeknapt en uiteindelijk weer verkocht voor de best mogelijke prijs.
Retourkansjes van BCC
Met een uitgebreide webshop en meer dan 60 fysieke winkels heeft elektronicaspeciaalzaak BCC – net als iedere andere e-commerce partij – te maken met een stijgend aantal retouren. Het goed afhandelen van retouren is een vak apart. Een vak waar BuyBay zich in gespecialiseerd heeft. En dus besteedt BCC met de ingang van het nieuwe jaar het retourmanagement uit aan BuyBay. BuyBay verwerkt de geretourneerde artikelen van BCC die niet helemaal nieuw meer zijn, en geeft deze producten een tweede leven als ‘retourkansje’.
‘De missie van BuyBay is verspilling voorkomen. We zorgen er dus ook voor dat zelfs defecte producten weer een nieuw thuis krijgen, bijvoorbeeld door de onderdelen te hergebruiken.’
BuyBay-directeur Arie Kuiper tegen Kassa (2021)Het gehele retourproces voor BCC wordt uit handen genomen: van uitvoerig controleren en testen van de teruggestuurde producten tot en met het schoonmaken en verpakken. De artikelen worden vervolgens met een passende korting als retourkansjes aangeboden op online marketplaces – zoals EBay en Amazone – en op Blokker.nl, dat net als BCC deel uitmaakt van de Mirage Group. Indien een retourkansje is verkocht, zorgt BuyBay voor fulfilment en after-sales.
Marleen de Wit, Manager Customer Operations bij BCC, is blij met de samenwerking: ‘Met BuyBay hebben wij een complete oplossing gevonden voor onze retouren en gaan wij verspilling tegen. De meest duurzame oplossing is tevens de meest rendabele. BuyBay is voor ons de perfecte retourpartner.’
'Minder retouren zijn belangrijker dan meer omzet voor ons.'
Thijs Bosgoed, Oprichter BuyBay in Financieel Dagblad (2019)Ieder product heeft waarde
Hoe retourmanagement zowel duurzaam als rendabel kan zijn, legt Arie Kuiper (CEO BuyBay), uit: ‘Ieder product heeft waarde, zolang je er de juiste koper voor vindt. Het behouden en verhogen van die waarde is key in het efficiënt verwerken en verkopen van geretourneerde artikelen.
De samenwerking tussen BCC en BuyBay is tot stand gekomen vanuit de gemeenschappelijke delers duurzaamheid en innovatie. Beide partijen kijken er naar uit om deze samenwerking de komende jaren uit te bouwen.
Met meer dan 250 medewerkers werkt BuyBay dagelijks toe naar een economie zonder afval.