Groepsfoto

Kopen, één à twee seizoenen dragen, kapot en dus de kledingbak in. Het is de standaard cyclus van het gemiddelde fast-fashion kledingstuk. Wie wat meer geld uitgeeft en gaat voor kwaliteit, doet vaak langer met zijn of haar kledingstuk. Maar ook bij de meer kwalitatief betere kleding geldt in veel gevallen dat het item weggegooid wordt zodra het kapot is. Zelf repareren klinkt voor veel mensen nodeloos ingewikkeld en ook een bezoekje aan een kledingmaker is voor de gemiddelde Nederlander geen gewoonte. Toch lijkt er sprake van een shift. ‘Repair is the new cool’, aldus Thami Schweichler, oprichter van het United Repair Centre (URC).

Dit reparatiecentrum opende op 1 juli in Amsterdam. Hier repareren Amsterdammers met een afstand tot de arbeidsmarkt kleding van bekende modemerken. Het centrum wil zowel merken als consumenten stimuleren kleding te laten repareren om zo de levensduur van het kledingstuk te verlengen en de footprint van de textielindustrie te verlagen. Het reparatiecentrum streeft naar 300.000 reparaties per jaar, waardoor circa een miljoen kilo textielafval kan worden bespaard.

Thami Schweichler
Hoe het werkt
Deuren Open

De kleding die bij het URC wordt gerepareerd, wordt aangeleverd door de aangesloten kledingmerken. Je kunt er als consument dus niet zelf terecht. De twee merken die zich tot nu toe aangesloten hebben, betalen de kosten voor de reparatie zelf. Als consument betaal je dus niets, waardoor het laten repareren van een kledingstuk extra aantrekkelijk is.

‘Kleding repareren is the new cool, zoals vegetariër zijn dat tien jaar geleden was.’

Thami Schweichler in Parool

Initiatiefnemers van de reparatiehub zijn Makers Unite en Patagonia. Met Makers Unite kon je eerder al kennismaken op Duurzaamheid.nl. Deze circulaire textielstudio bewijst dat meer aandacht voor mens en milieu de textielindustrie er heel anders doet uitzien. Het openen van een reparatiecentrum is voor Makers Unite dan ook een logische stap. Ook het duurzame outdoor-kledingmerk Patagonia zet al langer in op reparatie. In de Verenigde Staten heeft het merk al een aantal jaren een reparatiefabriek en eerder ging het in Nederland een samenwerking aan met de reparatiedienst iFixit. Bij iFixit wordt consumenten door middel van filmpjes geleerd hoe ze zelf hun kapotte kleding kunnen repareren.

De afgelopen twintig jaar zijn Europeanen gemiddeld 40 procent meer kleding gaan kopen en daarmee is de textielindustrie nu verantwoordelijk voor 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot.

Reparatie als businessmodel

Merken die zich bij het URC aansluiten implementeren de reparatieservice in hun businessmodel. Behalve Patagonia heeft ook het Nederlandse kledingmerk Scotch & Soda zich al aangesloten. Voor de betrokken merken geldt dat de implementatie van reparatie ook een rol kan spelen in het voldoen aan de uitgebreide productenverantwoordelijkheid (UPV) die vanaf 2023 voor textiel geldt.

De UPV zorgt ervoor dat modemerken gaan meebetalen aan de verwerking van kledingafval. Het aanbieden van reparatiediensten kan hiervoor mogelijk een ontheffing opleveren, aangezien je dan als kledingmerk zorgt voor minder afgedankte kleding.

Een eerlijke kledingindustrie begint bij transparantie. En niet fast-fashion merken als H&M en ZARA maar high-end modemerken als Chanel en Prada zijn het minst open over hun productieketen.

Meer daarover lees je hier. Wil je weten hoe duurzaam de kledingmerken zijn die jij vaak draagt, gebruik dan Good On You. Merken die het goed doen zijn bijvoorbeeld MUD Jeans, Kings of Indigo en Kuyichi.

Het mes snijdt aan twee kanten

Het United Repair Centre draagt niet alleen bij aan het verduurzamen van de kledingindustrie. De kleermakers zijn namelijk Nederlanders met een afstand tot de arbeidsmarkt en ‘nieuwkomers’, zoals zoals statushouders. De komende jaren wil het URC doorgroeien naar een team van zo’n 150 personen. Een deel van hen zal vast in dienst komen en een ander deel stroomt na een opleiding tot gecertificeerde textielhersteller door naar andere bedrijven die zich hierop richten.

Participate
Reparatie Expterts
Ritsen
Deel dit artikel op social media