17 doelen die je deelt2

Campagne en prijsvraag zetten kinderen centraal bij oplossen maatschappelijke vraagstukken

Er gaat bij de meeste mensen niet meteen een belletje rinkelen bij de woorden Sustainable Development Goals of VN Werelddoelen. Want hoewel de doelen gemaakt zijn om te zorgen voor een gezonde, veilige en eerlijke wereld voor iedereen, klinken de termen voor de meeste Nederlanders nog behoorlijk vaag en ver-van-het-bed. Iets waar ondernemer Anne-Marie Rakhorst verandering in probeert te brengen. Maar hoe breng je iets complex als de 17 Werelddoelen van de Verenigde Naties uit de bestuurskamers en in de harten van de mensen? En hoe betrek je jonge mensen hierin? Anne-Marie Rakhorst initieerde hiervoor de campagne 17 doelen die je deelt en de jaarlijkse 17 doelen prijsvraag. Met kinderen in de hoofdrol, want: ‘Ik vind dat we goed moeten luisteren naar wat kinderen ons te vertellen hebben. Het is hun toekomst.’

Zelf maakte Rakhorst diepgaand kennis met de Werelddoelen via het Nederlandse SDG Charter, waarin 90 bedrijven en instellingen afspraken om zich in te zetten om de doelen voor 2030 te behalen. ‘Een geweldig initiatief uit het bedrijfsleven, maar wat zou het mooi zijn als we nog veel meer mensen kunnen bereiken. Niet alleen ondernemers, maar iedereen,’ aldus Rakhorst. ‘We hebben in Nederland zoveel kennis, talent en ondernemerschap in huis om grote en kleine wereldvraagstukken samen met anderen op te lossen. Maar dan moeten we wel weten wat er precies moet gebeuren. De 17 doelen die de VN heeft opgesteld geven een hele duidelijke agenda voor de komende 13 jaar en ze zijn bedoeld voor iedereen op de wereld. Toch zijn er maar weinig mensen die de doelen kennen of weten dat ze daar zelf ook aan kunnen bijdragen. Ik wil daar verandering in brengen. De 17 doelen zijn haalbaar én horen in de harten van mensen thuis.’

Kinderen betrekken bij maatschappelijke vraagstukken

Zo ontstond het idee voor een landelijke campagne om Nederland kennis te laten maken met de Werelddoelen. En daarin kregen kinderen de hoofdrol. Een logische keuze volgens de initiatiefnemer. ‘Wubbo Ockels zei altijd zo mooi: “Geef nou eens 10% van het innovatiebudget in Nederland aan de jeugd.” En hij had gelijk. Veel jonge mensen in Nederland groeien op in een tijd dat zaken als klimaatverandering, plastic soep en grondstofschaarste een vaststaand gegeven zijn. Dat betekent ook dat zij hier heel anders naar kijken dan volwassenen. Ze laten zich niet hinderen door wat niet kan en kunnen ons vertellen wat te doen, zodat hun toekomst er ook goed uitziet,’ vertelt Rakhorst. ‘Sterker nog: dit zijn de mensen die straks in onze bestuurskamers zitten. Het is onze verantwoordelijkheid om ze nu al echt te betrekken. In veel familiebedrijven verloopt dit heel natuurlijk, dat heb ik zelf ook mogen ervaren. Het wordt tijd dat we eens echt luisteren naar wat kinderen ons uit te leggen hebben.’

Videocampagne

En dus nam Rakhorst het initiatief voor de campagne 17 doelen die je deelt, bestaande uit 17 videoportretten. In elk filmpje vertelt een kind tussen de 6 en 15 jaar waarom een specifiek werelddoel voor hem of haar zo belangrijk is en hoe de wereld eruit zou moeten zien in 2030. ‘We hebben kinderen letterlijk de hoofdrol gegeven in de filmpjes’, vertelt Rakhorst. ‘Dat verliep heel naturel: je moet kinderen vooral niet influisteren wat ze moeten zeggen. Ze bedenken zelf vaak ontzettend zinnige vragen, analyses en oplossingen op hun thema, juist omdat ze onbevangen en onbevooroordeeld naar de wereld kijken. Ze gaan uit van wat wel kan. Iets wat volwassenen vaak een beetje verleerd zijn.’ De filmpjes werden gelanceerd in het najaar van 2016 in de aanloop naar de Dag van de Duurzaamheid op 10 oktober. Voorafgaand aan de campagne gingen enkele kinderen tijdens een evenement in gesprek met de CEO’s van Shell, AkzoNobel en Schiphol. En als afsluiting van de campagne overhandigden ze de filmpjes officieel aan Prinses Laurentien van Oranje. De filmpjes zijn alleen al op Facebook door ruim 200.000 mensen bekeken en via andere media, bedrijven, scholen en vrienden hebben veel mensen kennis kunnen maken met de Werelddoelen.

Beste idee voor 2030

Nu Nederland kennis heeft kunnen maken met de Werelddoelen, kijkt Rakhorst alvast uit naar de volgende stap. Hoe zorgen we dat we de Werelddoelen daadwerkelijk behalen? Wat kunnen Nederlandse burgers, bedrijven, overheden daaraan bijdragen? ‘Het is geen eenmalige actie; we willen kinderen nu en in de toekomst betrokken houden bij de Werelddoelen. Daarom gaat 17 doelen die je deelt ook na de videocampagne verder. Van dromen naar actie. We organiseren een prijsvraag voor kinderen en een bijzonder evenement. Dit moet een jaarlijks karakter krijgen.’

Tot 22 mei konden kinderen van 6 tot en met 17 jaar hun idee inzenden voor de 17 doelen Prijsvraag. Het was de bedoeling dat ze een kort filmpje maakten waarin ze hun idee voor een eerlijke, schone en veilige wereld in 2030 uitleggen en aangeven wat ze nodig hebben om het te verwezenlijken. Een vakkundige jury – bestaande uit onder anderen Maurits Groen (WakaWaka), Jan van Betten (Nudge) en Loes Wormmeester (eindredacteur Het Klokhuis) – kiest daaruit per leeftijdscategorie de beste ideeën. De winnaars krijgen professionele begeleiding om het idee uit te voeren of te maken. Op 1 juni worden de winnaars bekendgemaakt tijdens een feestelijk evenement in het NEMO Science Museum, dat de prijsvraag ondersteunt.

17 doelen die je deelt3

Echte ambassadeurs

Bijzonder is dat de videocampagne ook de aandacht trok van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, dat zich bezighoudt met de implementatie van de Werelddoelen in Nederland. Hugo von Meijenfeldt, coördinator Nationale Implementatie Global Goals, heeft de kinderen gevraagd om kinderambassadeur van de 17 doelen te worden. Het is de bedoeling om de Werelddoelen op deze manier een sprekend gezicht te geven, maar zeker ook om de kinderen om advies te vragen als het gaat om de Werelddoelen in Nederland. Op 1 juni, de Internationale Dag van het Kind, worden de ambassadeurs feestelijk gehuldigd. ‘Het is natuurlijk een geweldige eer voor de kinderen, maar ook voor het ministerie om deze geweldige talenten als echte ambassadeurs te mogen benoemen. Ik ben heel blij dat het enthousiasme van deze kinderen al zo’n impact heeft,’ besluit Rakhorst.

Feiten over 17 doelen die je deelt

  • De videocampagne startte in september 2016 en telde af tot de Dag van de Duurzaamheid op 10 oktober.
  • 17 kinderen in de leeftijd van 6 tot 15 jaar vertelden over ‘hun’ Werelddoel. Elk in een eigen video.
  • Prinses Laurentien (Missing Chapter Foundation) nam de video’s officieel in ontvangst.
  • De 17 doelen Prijsvraag liep van 31 maart tot 22 mei 2017. De winnaars van de prijsvraag worden op 1 juni 2017 bekendgemaakt.
Deel dit artikel op social media