Headers Agendaitems 2

Jaarlijks publiceert SB Index de Sustainable Brand Index B2C Nederland. Deze lijst laat zien welke merken door Nederlanders als het meest duurzaam worden gezien. De lijst van 2022 wordt op 31 maart 2022 uitgebracht. Je kunt je aanmelden voor de bekendmaking van de lijst via de website. Gelijktijdig met de bekendmaking van de Sustainable Brand Index 2022 wordt het Initiatief van het Jaar 2022 bekend gemaakt.

Over de Sustainable Brand Index

De Sustainable Brand Index is Europa's grootste onafhankelijke merkonderzoek naar duurzaamheid. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd in Scandinavische landen. Sinds 2017 bestaat er een Nederlandse versie van de lijst.

De Nederlandse Sustainable Brand Index wordt samengesteld na onderzoek onder Nederlandse consumenten. De lijst toont hoe merken worden gezien binnen ecologische en sociale verantwoordelijkheid. Het doel van Sustainable Brand Index is om de waarde van duurzaamheid voor consumenten te benadrukken en bewustwording hierover te vergroten.

Winnaars Sustainable Brand Index 2021

Tony’s Chocolonely werd in 2021 voor de vierde keer uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. De Vegetarische Slager bemachtigde een tweede plek.

Winnaars per sector:

  • Automotive: Tesla
  • Banken: ASN Bank
  • Beverages: Spa
  • Digital: Google
  • E-commerce: Bol.com
  • Energie: Greenchoice
  • Food: Tony’s Chocolonely
  • Hotels: Van der Valk
  • Mobiliteit: ANWB
  • Retail: IKEA
  • Restaurants, cafes en take away: La Place
  • Supermarkten: Albert Heijn
  • Telecom: KPN
  • Travel & Toerisme: Landal Greenparks

Voor het onderzoek van 2021 werd een landelijk representatieve steekproef van ruim 9000 Nederlanders geïnterviewd in de periode januari en februari 2021. In totaal zijn 196 merken beoordeeld door Nederlandse consumenten op hun verantwoordelijkheden en hun duurzaamheidswerk.

Je kunt de Sustainable Brand Index 2021, met daarbij de belangrijkste duurzaamheidsinzichten in industrieën, consumenten en merken, op deze pagina downloaden.

Initiatief van het Jaar

Sinds 2014 kent Sustainable Brand Index™ een juryprijs toe genaamd Initiatief van het Jaar, ter ere van een initiatief op het gebied van duurzame branding en communicatie. Het doel van deze prijs is om een initiatief onder de aandacht te brengen dat een positieve impact heeft op mens, maatschappij of milieu en dat kan worden gezien als een voorbeeld of inspiratie voor andere actoren op de markt.

In 2021 werd de verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot uitgeroepen tot Initiatief van het jaar.

Uit 49 gekwalificeerde nominaties heeft de jury de volgende initiatieven geselecteerd als finalisten voor 2022:

  1. Karma Kebab
  2. Fairtrade Original koffie: op weg naar een leefbaar inkomen
  3. RESALE, Zeeman & Het Goed
  4. Embodied Beauty™, Interface
  5. Biologische zuivel van PLUS
  6. Renewaball
Deel dit artikel op social media