ZEEMAN 16

Met wereldwijd 150 miljard kledingstukken die de kledingindustrie jaarlijks produceert, is er inmiddels genoeg kleding op de wereld. Toch hangen winkels vol met nieuwe collecties. Waarom eigenlijk? Met die gedachte lanceerde Zeeman afgelopen zomer RESALE – een concept waarmee het bedrijf inzet op verkopen en inzamelen van tweedehandskleding.

Zes filialen werden geselecteerd om in juni van start te gaan met de RESALE-pilot. In Nijmegen, Nieuwegein, Amsterdam, Alphen aan den Rijn, Den Haag en Maastricht kunnen klanten bij Zeeman niet alleen terecht voor betaalbare nieuwe basics, maar ook voor tweedehandskleding én het inleveren van eigen kleding die niet meer wordt gedragen. Arnoud van Vliet, Manager CSR & Quality bij Zeeman, is verantwoordelijk voor het RESALE-concept: ‘Maar liefst 55 procent van de kleding die mensen weg doen belandt op dit moment in de vuilnisbak. Hierdoor is een tweede leven of recycling niet meer mogelijk. Dat willen we voorkomen. Niet enkel voor Zeeman-kleding, maar voor alle kleding.’ Het tweedehands kledingaanbod van Zeeman biedt dan ook verschillende merken en klanten kunnen al hun gebruikte kleding inleveren, ongeacht welk merk.

Met Het Goed als ketenpartner hebben we een volledig lokale keten voor RESALE kunnen realiseren.

Arnoud van Vliet, Manager CSR & Quality bij Zeeman

Lokale ketensamenwerking met Het Goed

Kleding die wordt ingeleverd, doneert Zeeman aan vaste ketenpartner Het Goed. Deze sociale onderneming heeft in Nederland dertig kringloopwarenhuizen en vijf textielsorteercentra. Alle bij Zeeman ingeleverde kleding komt uiteindelijk bij één van de sorteercentra van Het Goed terecht. Hier wordt het samengevoegd met kleding die elders in Nederland wordt ingezameld. Kleding die nog gedragen kan worden gaat naar de kringloopwarenhuizen van Het Goed of worden door partijen als Zeeman opgekocht en in Nederland verkocht. ‘Veel kleding die je in tweedehands kledingwinkels ziet, is eerst de halve wereld overgegaan voordat het bij de consument terechtkomt. Dat wilden we nadrukkelijk niet’, aldus Van Vliet. ‘Met Het Goed als ketenpartner hebben we een volledig lokale keten voor RESALE kunnen realiseren.’ Dat dit uniek is, wordt gezien. Zo won Zeeman onlangs de Sustainable Retailer of the Year Award. De samenwerking met Het Goed werd expliciet door de jury genoemd.

ZEEMAN 10
ZEEMAN 6

Tevreden klanten

Naast erkenning binnen de retailsector, reageren ook klanten positief op RESALE. ‘We zien dit onder meer terug in de verkoopcijfers van de tweedehands collectie. Die waren direct na de start zelfs beter dan we hadden verwacht’, aldus Van Vliet. Hoewel de verkoop de laatste maanden iets terugloopt, doet vooral in Alphen aan den Rijn de collectie het goed. ‘In tegenstegenstelling tot steden als Den Haag en Amsterdam, zijn er in Alphen vrijwel geen andere tweedehands kledingwinkels. Er is dus weinig concurrentie, wat wellicht een verklaring is voor het succes.’

Of straks meer klanten toegang hebben tot de tweedehands collectie, is afhankelijk van de evaluatie van de huidige pilot. Het inzamelen van kleding is inmiddels wel uitgebreid van zes naar zestig filialen. Maar om echt impact te maken, is het volgens Van Vliet belangrijk dat zowel de verkoop als het inzamelen van gebruikte kleding wordt opgeschaald. ‘Hier is ruime landelijke dekking voor nodig, zodat we ook breed over het concept kunnen communiceren’ Binnenkort staat de evaluatie op de agenda.

Wij vinden het belangrijk dat de drijfveer is ‘zuiniger omgaan met grondstoffen en materialen’. Dat is waarom wij ons inzetten voor meer hergebruik van kleding. Het draait om bewustwording.

Arnoud van Vliet, Manager CSR & Quality bij Zeeman

Bewustwording versus tegoedbon

Om van RESALE een succes te maken, en überhaupt van het hergebruik van kleding, is communicatie essentieel. ‘Het moet normaal worden dat wanneer je naar een Zeeman-filiaal gaat, ook de tas met kleding die je niet meer draagt meeneemt. Mensen moeten alleen wel weten dat dit mogelijk is. En om mensen zover te krijgen dit daadwerkelijk te doen, dienen we uit te leggen waarom dit zo belangrijk is. Dat is allemaal communicatie.’ In tegenstelling tot veel andere bedrijven, kiest Zeeman er bewust niet voor om klanten een tegoedbon te geven wanneer zij kleding inleveren. ‘Wij vinden het belangrijk dat de drijfveer is ‘zuiniger omgaan met grondstoffen en materialen’. Dat is waarom wij ons inzetten voor meer hergebruik van kleding. Het draait om bewustwording.’

ZEEMAN 7
ZEEMAN 23

Betaalbare duurzame kleding: het kan

Een tegoedbon is wellicht ook helemaal niet zo nodig. Zeeman staat immers bekend om zijn betaalbare textiel, die ook nog eens op een zo duurzaam mogelijke manier is gemaakt. Een gedeelte van de eigen collectie is bijvoorbeeld gemaakt van gerecyclede materialen, zoals de statiegeldtas van 100 procent gerecycled polyester die je meerdere malen kunt gebruiken maar ook weer in kunt leveren. Ook met het RESALE-concept, waarvan de prijzen tussen 99 eurocent en de 40 euro liggen, bewijst Zeeman weer dat duurzaam en betaalbaar prima samen kunnen gaan.

Door de activiteiten van het bedrijf op zowel het gebied van recycling en nu ook hergebruik, verduurzaamt het niet enkel zijn eigen bedrijf. Het draagt ook bij aan overheidsdoelstellingen. De Nederlandse kledingindustrie dient in 2050 volledig circulair te zijn. Producenten van consumentenkleding worden in 2023 verantwoordelijk voor inzameling, recycling, hergebruik en de afvalfase van hun product. Met RESALE zet Zeeman al een stap in die richting.

Deel dit artikel op social media