Nederlanders kiezen steeds vaker voor tweedehands speelgoed als cadeau. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Marktplaats naar cadeau-inkopen voor kinderen in aanloop naar de feestdagen. Uit het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder ruim duizend Nederlandse ouders, blijkt dat bijna driekwart wel eens tweedehands speelgoed koopt als cadeau. Een groeiende trend die ook terug te zien is op Marktplaats. Daar neemt het zoekgedrag naar tweedehands speelgoed in aanloop naar het Sinterklaasfeest sinds enkele jaren met grote sprongen toe. Zo werd de speelgoedcategorie vorig jaar in de sinterklaasperiode 19 miljoen keer meer bekeken dan dezelfde periode het jaar ervoor. Marktplaats verwacht dat die trend zich dit jaar voortzet.
Er is zoveel speelgoed dat nog niet is uitgespeeld
Annemarie Buitelaar, CEO Marktplaats: ‘We verwachten dat de groeiende interesse in tweedehands speelgoed als cadeau zich de komende jaren voortzet. Dit jaar nog meer dan anders. Door de huidige leveringsproblemen en stijgende prijzen van nieuw speelgoed, wordt de keuze voor tweedehands nu voor een nog grotere groep mensen een aantrekkelijke oplossing.’
De grootste stijging qua interesse is te zien in waardevast speelgoed met een langere levensduur, waaronder Lego, Duplo en houten speelgoed. Buitelaar: ‘De periode in de aanloop naar Sinterklaas en kerst staat voor veel Nederlandse gezinnen in het teken van het kopen van speelgoed en cadeaus. Het is mooi om te zien dat daarin de keuze voor tweedehands steeds normaler wordt. Er is immers zoveel mooi speelgoed dat nog lang niet is uitgespeeld.’
Door speelgoed een tweede of derde leven te geven dragen we samen bij aan een wereld waarin mensen meer delen en minder verspillen.
Annemarie Buitelaar, CEO MarktplaatsVooral tweedehands speelgoed binnen eigen gezin
Ouders die aangeven tweedehands speelgoed als cadeau te kopen, doen dit vooral voor eigen kinderen. Slechts dertig procent geeft aan dit ook wel eens voor kinderen buiten het gezin te doen. Ouders die tweedehands speelgoed cadeau doen of eerder hebben gedaan schatten gemiddeld in dat dit jaar ongeveer een derde van hun totaal gekochte speelgoed tweedehands zal zijn.
Besparing CO2-uitstoot
Het onderzoek laat zien dat voor mensen die tweedehands speelgoed cadeau geven tijdens de feestdagen, geldbesparing lang niet de enige beweegreden is. 59 procent kiest voor tweedehands omdat dit speelgoed nog steeds voldoende kwaliteit heeft en 47 procent noemt het duurzame aspect. Buitelaar: ‘Met het kopen, verkopen of weggeven van tweedehands speelgoed via Marktplaats besparen we samen in één jaar tijd al bijna vier miljoen kilo CO2-uitstoot. Dat staat gelijk aan 390.890 treinritten tussen Maastricht en Leeuwarden of een besparing van de hoeveelheid plastic van ruim 133 miljard nieuwe legoblokjes. Door speelgoed een tweede of derde leven te geven dragen we samen bij aan een wereld waarin mensen meer delen en minder verspillen.’
Het onderzoek is in opdracht van Marktplaats uitgevoerd door PanelWizard onder Nederlandse ouders met kinderen van 0 t/m 9 jaar. De berekening voor de CO2-besparing is gebaseerd op het Second Hand Effect Rapport 2020 voor Adevinta Benelux, uitgevoerd door Ethos International.