34 kilo. Zoveel eten gooien we elk jaar weg per persoon. En dat is alleen nog maar thuis. Om hier aandacht voor te vragen organiseerde stichting Samen Tegen Voedselverspilling van 9 tot en met 13 september de Verspillingsvrije Week. Tijdens deze week inspireerde de stichting, samen met haar partners, Nederlanders om verspillingsvrij te kopen, koken en te bewaren.
Als heel Nederland een week lang thuis geen voedsel verspilt, levert dat een besparing op van 11,5 miljoen kilo goed voedsel. Brood is het meest verspilde product door Nederlandse huishoudens, gevolgd door zuivel, groente, fruit en aardappelen. Met onder andere een landelijke tv-campagne, tal van activiteiten en een dagelijkse nieuwsbrief werd er tijdens de Verspillingsvrije Week aandacht gevraagd voor het tegengaan van voedselverspilling.
Bron: onderzoek Too Good To Go
Wekelijks twee miljoen kilo brood in de afvalbak
Uit het voedselverspillingsonderzoek van Wageningen University & Research (WUR) blijkt dat er in Nederland vooral veel brood verspild wordt. Ongeveer de helft van het verspilde brood blijft onverkocht in de supermarkten en de andere helft van de verspilling vindt plaats bij consumenten thuis, aldus het onderzoek. Het gaat in totaal om ruim twee miljoen kilo brood per week. Per persoon zijn dat vier boterhammen.
Om extra aandacht te vragen voor de verspilling van brood, richtte de openingsdag van de Verspillingsvrije Week zich volledig op dit voedingsmiddel. Consumenten die zich aangemeld hadden ontvingen tips per mail en de landelijke tv-campagne gericht op broodeters ging van start. In Veghel, de thuisbasis van stichting Samen Tegen Voedselverspilling, liet ‘kop-tot-kont-chef’ Nel Schellekens samen met een schoolklas zien hoe brood tot aan de laatste kruimel kan worden genuttigd.
Brood van gisteren bij Albert Heijn
Albert Heijn kondigde aan nieuwe stappen te zetten in de strijd tegen de verspilling van onder meer brood. Niet verkocht brood wordt bij de supermarkt onder de noemer ‘Brood van gisteren’ langer dan voorheen aangeboden in de winkel voor een extra voordelige prijs.
Het was niet de enige maatregel die de supermarktketen aankondigde. Albert Heijn wil in 2030 de helft minder voedsel verspillen en om dat te bereiken gaan 130 filialen met de digitale oplossing ‘dynamisch afprijzen’ werken. Bij dynamisch afprijzen berekent een algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden. Het algoritme houdt rekening met onder meer locatie, Bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historische verkoopgegevens en voorraad in de winkel.
Daarnaast introduceerde Albert Heijn het Verspil-me-niet-zakje in een deel van zijn filialen. Het gaat om een herbruikbaar verszakje voor 1 euro, dat gevuld is met groente en fruit dat wat rijper is of een plekje heeft, maar nog steeds goed smaakt. Bij succes is het Verspil-me-niet-zakje straks bij alle Albert Heijn-filialen te vinden.
Waarom we eten weggegooien
Verschillende organisaties deelden tijdens de Verspillingsvrije Week onderzoekresultaten. De anti-verspillingsapp Too Good To Go onderzocht de redenen waarom mensen thuis eten weggooien. Hierbij gaf 34 procent aan eten weg te gooien omdat ze het te weinig vinden om te bewaren en 25 procent van de ondervraagden eet nooit producten die over de datum zijn. Daarnaast bleek 20 procent teveel eten op te scheppen, waarna het in de kliko belandt.
Via zijn app verbindt Too Good To Go winkels en horecazaken met overgebleven producten aan consumenten. Op die manier zijn in Nederland al 9 miljoen maaltijden gered van de verspilling. In Nederland heeft de app meer dan 2 miljoen geregistreerde gebruikers.
Klimaatverandering tegengaan
Uit het onderzoek van Too Good To Go bleek ook dat 46 procent van de Nederlanders niet weet dat het verminderen van voedselverspilling een van de meest efficiënte manieren is om klimaatverandering te bestrijden. ‘We weten dat voedselverspilling verantwoordelijk is voor 8 tot 10 procent van de jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen,’ vertelt Geertje Zeegers van Too Good To Go. ‘Het tegengaan van voedselverspilling is daarmee een van de meest efficiënte manieren om klimaatverandering te bestrijden.’
Zuivelpak, een initiatief van de zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten, organiseerde een wedstrijdje ‘pak uitknijpen’ in Den Haag om aandacht te vragen voor de hoeveelheid zuivel die een Nederlands gezin jaarlijks weggooit en om te benadrukken dat het belangrijk is om een pak volledig uit te knijpen. Zo’n tien procent van het zuivelproduct blijf achter in het pak wanneer het niet wordt uitgeknepen.