Lalaland

Online shoppen zit nog altijd in de lift. En dat brengt meer en meer retouren met zich mee. Met Ellen de Lange spraken we eerder over de uitdagingen van duurzame retourlogistiek in de mode-industrie en over wat er moet gebeuren om het aantal teruggestuurde kledingstukken drastisch te verminderen. Eén van de pijlers die uit dit gesprek naar voren kwam, is beter verwachtingsmanagement. Als je als consument een goed beeld krijgt van het kledingstuk in een webshop, kun je voordat je je bestelling plaatst beter afwegen of het item echt wat voor je is. En precies daarop richt de Nederlandse start-up Lalaland zich.

Lalaland ontwikkelt met behulp van artificial intelligence (ook wel AI) digitale, fictieve maar levensechte modellen voor kledingmerken. Het selfserviceplatform van Lalaland maakt het mogelijk om met het grootste gemak het resultaat van hoogwaardige fotoshoots na te bootsen. De gegenereerde modellen kunnen worden aangepast aan klantprofielen en specifieke lichaamstypes. Bij elk digitaal model zijn huidskleur, vorm, lengte en leeftijd volledig aan te passen. Het resultaat? Modellen als echte mensen, die precies kunnen laten zien hoe een kledingstuk op een bepaald type lijf valt. De klanten van Lalaland zijn bedrijven als Zalando, Wehkamp en Otto. De bedrijven betalen op abonnementsbasis voor het product.

Lalaland model 3
Lalaland model 2
Lalaland model 1 1

Met de digitale modellen wil Lalaland niet alleen het aantal retourverzendingen verminderen en modemerken laten besparen op kosten van dure fotoshoots, maar klanten ook een inclusievere shopervaring geven. De bedrijfsfilosofie is namelijk gebaseerd op twee pijlers: social empowerment en duurzame impact.

Met onze techniek kunnen fashionbrands de meest realistische modellen ontwikkelen. Iedere maat, vorm en huidskleur kan worden gebruikt.’

Michael Musandu, oprichter Lalaland

Inclusief opschalen met investeringen

Begin juni maakte de fashion-tech start-up bekend 2,1 miljoen euro opgehaald te hebben. De investeringen, onder meer opgehaald na de pitch bij Dragons' Den, zijn afkomstig van verschillende (angel)investeerders, waaronder voormalig Nike General Manager Bart de Wilde.

Lalaland gaat het bedrag inzetten om te groeien en talent aan te trekken. ‘Ons product richt zich onder meer op de problemen van consumenten die zich ondervertegenwoordigd voelen op het gebied van etniciteit, genderidentiteit en lichaamsrepresentatie. Daarom willen we werken met mensen die zich herkennen in deze vraagstukken, om zo in co-creatie een positieve verandering in gang te zetten’ vertelt Michael Musandu, een van de oprichters van Lalaland.

Deel dit artikel op social media