De kledingindustrie staat voor een grote uitdaging. Het is een van de sectoren die drastisch moet veranderen om in 2050 te voldoen aan de Nederlandse duurzaamheidsdoelstellingen, waar de circulaire economie een belangrijke pijler van is. Niet alleen ondernemers zullen hun businessmodellen moeten omgooien en over moeten naar een andere manier van werken, ook de nieuwe generatie mode-professionals moet voorbereid worden op een nieuw tijdperk. Een tijdperk zonder fast-fashion en met circulariteit als basis. Om de volgende lichting vakmannen en -vrouwen voor te bereiden op werken in een duurzame mode-industrie lanceert het Fashion for Good Museum het Circulaire Mode Programma. Het programma richt zich specifiek op mbo’ers: de makers van de toekomst.
Stichting Fashion for Good heeft in oktober 2018 zijn deuren geopend als interactief modemuseum en richt zich op de toekomst van fashion. Het museum vertelt de verhalen achter de kleren die je draagt en hoe je met de juiste keuzes een positieve impact kan hebben op de mode-industrie. Fashion for Good gelooft dat de mode-industrie kan én moet veranderen, en zet zich daarom in om de juiste kennis hierover te verspreiden.
Het Fashion for Good Museum gelooft sterk in het actief betrekken van de nieuwe generatie bij verduurzaming: modeontwerpers, art directors, stylisten en andere modeprofessionals maar ook consumenten spelen hierin een cruciale rol. Daarom ontwikkelde het museum een schoolprogramma op maat voor mbo-modestudenten: het Circulaire Mode Programma.
Het Circulaire Mode Programma bouwt aan het vergroten van de bewustwording rondom duurzame mode, geeft meer inzicht rondom circulariteit, laat nieuwe ontwikkelingen in de mode-industrie zien en presenteert potentiële oplossingen om de industrie te verduurzamen en hoe de studenten daar invloed op kunnen hebben.
Pilot gestart
Sinds een maand draait het museum een pilotproject van een jaar om tweehonderd scholieren van drie scholen kennis te laten maken met duurzame mode. Na de pilot-periode kan het dagprogramma door andere scholen voor eerste- en tweedejaars mbo-modestudenten geboekt worden.
Als duurzame mode-organisatie zien we een grote behoefte aan meer kennis over duurzaamheid en circulariteit
Gwen Boon, museum manager bij het Fashion for Good MuseumMbo-ers: de makers van de toekomst
Mbo-studenten zijn een vaak vergeten doelgroep voor musea. Niet voor het Fashion for Good Museum. De mbo’ers van nu vormen de grootste groep op de toekomstige arbeidsmarkt. Het is dus van groot belang om kennis met deze doelgroep te delen en de studenten te inspireren met een duurzame en circulaire ontwerp- en denkwijze.
Gwen Boon, museum manager bij het Fashion for Good Museum, licht de keuze om het programma specifiek op mbo-studenten te richten graag toe: ‘De meeste arbeidskrachten in de modesector hebben een mbo-opleiding, terwijl de circulaire economie daar momenteel nog onvoldoende aandacht krijgt. Als duurzame mode-organisatie zien we een grote behoefte aan meer kennis over duurzaamheid en circulariteit: er wordt veel naar gevraagd door onder anderen beginnende designers, kledingmerken, modepers en andere media.’
Hoewel dit ook in de meest recente onderwijsdoelstellingen voor mbo-mode erkend wordt, ontbreekt het de docenten veelal aan de deskundigheid op het gebied van duurzame mode en circulariteit. De drie scholen die deelnemen aan het pilotjaar, het ROC van Amsterdam, Zadkine Rotterdam en het Summa College in Eindhoven, bevestigen dit. De scholen zullen in de pilotperiode feedback geven en meewerken aan het doorontwikkelen van het educatieprogramma.
Opschalen om het verschil te maken
Met het Circulaire Mode Programma wil Fashion for Good na het ontwikkeljaar minstens 13.000 studenten bereiken die jaarlijks een modegerelateerde mbo-opleiding starten. Daarnaast verwacht het museum dat het programma ook interessant kan zijn voor de overige disciplines binnen het mbo, omdat mode en kleding voor iedereen een tastbaar voorbeeld biedt voor de transitie naar een circulaire economie. Het programma zal voor deze doelgroepen aangepast worden, zodat het aansluit bij vakken als burgerschap of studieloopbaanbegeleiding.