Consumentenonderzoek SBI gepresenteerd
Chocolademerk Tony’s Chocolonely is door Nederlandse consumenten opnieuw uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, zo blijkt uit de Sustainable Brand Index 2019. Naast Tony’s Chocolonely werden ook branchewinnaars IKEA (Retail), Albert Heijn (Supermarkten), Greenchoice (Energie), ASN Bank (Banken), ANWB (Mobiliteit), Tesla (Automotive) en Landal Greenparks (Travel & Leisure) bekendgemaakt. Tony’s Chocolonely werd uitgeroepen als branchewinnaar in de sector Food en als overall winnaar.
Het jaarlijkse Sustainable Brand Index wil hét duurzaamheidsonderzoek onder bedrijven in Europa worden. Het wordt uitgevoerd in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland en sinds 2017 ook in Nederland. Om de duurzame lijst samen te stellen worden meer dan 40.000 interviews onder consumenten uitgevoerd. Uiteindelijk gaat het over wat er in de hoofden en de onderbuik van consumenten zit.Vorig jaar werd Tony’s Chocolonely ook verkozen tot het meest duurzame merk van Nederland. In 2017 was dat energiebedrijf Greenchoice.
‘In Nederland praten we veel óver consumenten, maar nog niet zozeer mét consumenten. Wij zien dat het onderzoek een aanjaagfunctie heeft bij bedrijven om op dit terrein nog actiever te worden. Hoe meer merken zich uitspreken over wat zij doen ten aanzien van duurzaamheid, hoe meer kennis consumenten over dit onderwerp hebben. En je ziet vervolgens dat consumenten steeds hongeriger worden en meer willen weten over duurzaamheid van merken. Het onderzoek heeft dus een positief effect,’ stelt Annemarije Tillema van Sustainable Brand Index in een interview met Duurzaamheid.nl.
Bekijk op de website van Sustainable Brand Index het volledige onderzoeksrapport 2019.