Bijna overal op de wereld worden spijkerboeken en ander spijkergoed gedragen. Het zit lekker, staat goed en past overal bij. Mud jeans bewijst met hun 100% circulaire jeans dat spijkerstof duurzaam en circulair geproduceerd kan worden. En steeds meer Nederlandse merken maken het verschil. De in Nederland gesmede Denim Deal zorgde de afgelopen vier jaar voor een impuls.
De Green Deal Circulaire Denim, ofwel: Denim Deal, is een innovatief project dat de Nederlandse denimindustrie ingrijpend veranderde en een blauwdruk creëerde voor een meer circulaire denimindustrie. Hiermee wilden koplopers in Nederland hergebruik van denim stimuleren in een industrie waar dit niet heel gebruikelijk is. Zonde, want voor de productie van een spijkerbroek is gemiddeld 8.000 liter water nodig. Bovendien wordt slechts 0,1% van de afgedankte kleding opnieuw gebruikt voor hoogwaardige producten. Hoog tijd voor verduurzaming dus.
Publiek privaat partnerschap
De Denim Deal startte in 2020 als ketensamenwerkingsverband met publieke en private partijen: textielafvalverwerkers, vervezelaars, weverijen, producenten, merkeigenaren, detailhandelaren en overheden. Samen probeerden ze het aandeel hergebruikte spijkerstof op te schroeven naar minimaal 5%. Het gaat hier om eerder gedragen spijkerkleding dat wordt ingezameld en hergebruikt in nieuwe kleding.
Denim Deal 1.0 liep in december 2023 ten einde. Het vier jaar durende initiatief leverde indrukwekkende resultaten op en tegen het einde van 2023 waren al meer dan 6 miljoen spijkerbroeken geproduceerd die minimaal 20% gerecyclede denimstof bevatten, twee keer meer dan het oorspronkelijke doel van 3 miljoen.
Om maximaal te profiteren van het succes wordt nu een begin gemaakt met de Denim Deal 2.0 want er is nog steeds veel winst te behalen. Met Denim Deal 2.0 beweegt het initiatief van een succesvolle Nederlandse publiek-private samenwerking naar een Europees platform voor circulariteit in de denim industrie.
Het nieuwe normaal
PVH, een van de grootste kledingbedrijven ter wereld, was een van de 54 ondertekenaars van de deal. Nicolas Prophte was namens PVH onderdeel van het bestuur en is een van de enthousiaste kartrekkers van Denim Deal 2.0.
‘Net als vier jaar geleden willen we zo snel mogelijk toewerken naar een nieuwe industriestandaard waarin het normaal is om gerecycled materiaal te gebruiken in nieuwe denim stoffen’, legt Prophte uit. Maar deal 2.0 gaat verder waar de eerste deal eindigde. ‘Naast het veranderen van de mindset in de branche, gaan we het aandeel gerecycled denim opschroeven van minimaal 5% naar ten minste 20%. En de ambities worden uitgebreid naar Europa en de rest van de wereld.’
Want wereldwijd groeit de vraag naar katoen nog steeds. En dat legt grote druk op water, energie en grondstoffen in de productielanden. Met de lessen uit de eerste deal, hopen de initiatiefnemers van Denim Deal 2.0 hun impact te vergroten en op te schalen. Beginnend in Europa met Duitsland (de grootste consumentenmarkt voor denim) en Frankrijk (koploper op het gebied van circulariteit). Daarna volgt de rest van de wereld; de VS, Brazilië, Mexico, en daarna Azië-Pacific.
Nederland Gidsland
Dat Nederland, en in het bijzonder Amsterdam, werd gekozen tot het toneel voor de denim deal is niet geheel toevallig. De regio wordt namelijk gezien als hotspot voor denim in de wereld. Met het initiatief kan Nederland laten zien dat een circulaire textielmarkt mogelijk is.
Lessen voor de toekomst
Een belangrijke les die uit de Denim Deal werd geleerd, is het belang van een inclusieve samenwerking tussen alle belanghebbenden in de denimindustrie. Het bleek een uitdaging om alle betrokkenen met elkaar om de tafel te brengen, inclusief inzamelaars, sorteerders, fabrikanten en merken. Dit is niet erg gebruikelijk in de sterk competitieve textielbranche.
Maar, ze realiseerden zich ook: als publieke en private partijen strategisch samenwerken, kunnen ze de vraag naar en het aanbod van hoogwaardig gerecyclede vezels vergroten. Het is daarbij belangrijk om denim goed in te zamelen, sorteren, snijden en schoon te maken. Zo kan een gezonde markt ontstaan waarin verspilling en vervuiling worden teruggedrongen.
Om specifieke problemen aan te pakken op het gebied van transport, kwaliteit, transparantie en grondstofgebruik werden workshops georganiseerd. Zo konden ze opgedane kennis delen en kwaliteitsmythes rond gerecycled katoen weerleggen.
Momentum behouden
Om het momentum te behouden is inmiddels doorgepakt met Denim Deal 2.0. ‘We zijn nog op zoek naar meer partijen om zich aan te sluiten en de Denim Deal 2.0 te ondertekenen. Er zijn al 25 partijen die meedoen en in maart houden we een eerste bijeenkomst om met hen te brainstormen over wat de volgende stappen en doelstellingen zullen zijn,’ vertelt Prophte.
‘Wat willen we bereiken? Welk soort workshops willen we organiseren? Wat zijn de volgende stappen? We hebben nog niet alles ingekaderd en we bekijken met de nieuwe ondertekenaars welke richting we op gaan, maar minimaal 20% gerecyclede denim zal zeker nog steeds de basis zijn in onze situatie.’
Koplopers
Als we kijken naar koplopers in de branche, zoals Mud Jeans en Kuyichi, weten we dat zelfs 100% gerecyclede denim haalbaar is. Daarbij vergeleken lijkt 20% misschien niet erg ambitieus. Toch is Prophte niet van mening dat de lat nu hoger moet. ‘Om een grote impact te kunnen maken is het van belang dat veel partijen meewerken. Als deze partijen de indruk krijgen dat ze ongetraind de marathon moeten gaan lopen, dan haken ze af. 20% gerecyclede denim is een uitdaging, maar het is wel haalbaar. Zo komen we steeds een stapje verder in het circulair maken van de denimindustrie.’
Voorbeeld voor de textielbranche
Het succes van de Denim Deal is niet alleen een mijlpaal voor de Nederlandse denimindustrie, maar ook een inspirerend voorbeeld voor de wereldwijde textielbranche. Het laat zien dat de transitie naar circulariteit mogelijk is wanneer belanghebbenden zich samen inzetten voor een gemeenschappelijk doel.
Kijk hier voor meer info over de Denim Deal en een overzicht van de deelnemers