Nieuwe mode gemaakt van oude kledingstukken ingezameld in Nederland. Met haar kledingmerk Loop.a life toont Ellen Mensink hoe de toekomst van een 100 procent circulaire textielsector eruit kan zien. Hiermee is Loop.a life koploper in een industrie die aan verduurzaming toe is. Op dit moment is namelijk pas 1 procent van de kleding gemaakt van gerecycled materiaal. De overheid wil dat in 2025 een textielproduct uit minimaal 25 procent gerecycled/duurzaam materiaal bestaat en in 2050 zou de hele textielsector volledig circulair moeten zijn. Er is dus werk aan de winkel!
Afval als grondstof
‘Wij doen alles fully closed loop. De materialen die bij ons worden ingeleverd gebruiken we in de producten die wij, in welke vorm dan ook, op de markt brengen,’ verduidelijkt Mensink. Mensink is econoom en werkte eerder als marketeer, programmamanager en strategie-adviseur op het gebied van duurzame innovatie, business development en duurzame gebiedsontwikkeling. In 2015 leidde zij een innovatielab met creatieve studenten, gericht op duurzame mode en textielrecycling. Tijdens een haar afstudeeronderzoek in China verwonderde ze zich al over de bergen afval die ze tegenkwam op straat. Ze vroeg zich af hoe deze afvalstromen slim te waren hergebruiken om, lokaal, nieuwe producten van te maken. Er zouden dan geen nieuwe stoffen en transport nodig zijn, het is transparanter en er is geen extra belasting voor de planeet. Het inspireerde haar dat het grote probleem in de kledingindustrie tegelijkertijd ook een oplossing is; het recyclen van kleding is een van de meest duurzame manieren om textiel te produceren.
Wij doen alles fully closed loop. De materialen die bij ons worden ingeleverd gebruiken we in de producten die wij, in welke vorm dan ook, op de markt brengen
Ellen Mensink, oprichter Loop. a lifeGeen concessies
Afgedankte kleding die kan worden hergebruikt moet worden schoongemaakt, gesorteerd op materiaal en kleur en ontdaan van knopen, ritsen en labels. Dit gebeurt nog veelal met de hand. Daarna wordt het materiaal vervezeld ? , geblend en gesponnen tot nieuwe garens. ‘Het is een uitdaging om volledig closed loop te werken, maar het lukt ons wel en we laten graag zien aan andere modemerken hoe we dit doen,’ zegt Mensink.
Wat volgens haar nog veel gebeurt is dat bedrijven materialen innemen, het ergens in de wereld naartoe brengen – waar het veelal laagwaardig verwerkt wordt - en vervolgens weer ergens anders gerecycled garen kopen voor mode artikelen. Op die manier ondersteunen ze nog steeds het huidige, niet duurzame, proces. En doordat ze niet weten wat er met hun spullen gebeurt, kunnen ze ook niet innoveren. Ook wordt er vaak afval van de kledingindustrie gebruikt, dus reststromen van fabrieken. ‘Maar dit is nog steeds nieuw materiaal. Het grote probleem is wat de consument weggooit nadat het gedragen is. We doen geen concessies op het gebied van duurzaamheid,’ legt Mensink uit. ‘We gaan ook graag het gesprek aan over de invulling van de huidige UPV-wetgeving, waarbij de producent verantwoordelijk wordt gehouden voor inzameling en recycling van kleding. Deze wet kan nog beter worden dichtgetimmerd,’ stelt ze.
Meest duurzame collectie ter wereld
Het merk Loop.a life is onderdeel van het moederbedrijf Brightloops, dat zich richt op het zo lokaal mogelijk ontwikkelen en produceren van circulaire garens en textiele eindproducten (kleding, accessoires en interieurtextiel). De producten worden ontworpen in Amsterdam. De ambitie is dat de productie van grondstoffen, garens en kleding dichterbij gaat plaatsvinden, dus ook in Nederland. De ingezamelde kleding wordt gerecycled, versponnen en gebreid. Dit gebeurt zo lokaal mogelijk, momenteel in Nederland, Zuid-Europa en Turkije. Ze weten zo precies wie er aan de producten werkt, hoe dat gebeurt en welke grondstoffen er gebruikt worden.
Mensink durft wel te stellen dat Loop.a life de meest duurzame collectie wereldwijd heeft gemaakt. Voor de collectie is gebruikgemaakt van bestaande kleuren en is niet bijgeverfd. Mensink: ‘We zijn echte color artists en weten de vezels zo te combineren dat bijverven niet of nauwelijks nodig is. Na het opschonen en sorteren van de verschillende materialen, structuren en kleuren uit de textielafvalberg, telt bijvoorbeeld de rode stapel honderden soorten rood. Door deze vezels op de juiste manier te combineren, ontstaan nieuwe roodtinten, zonder toevoeging van water of chemicaliën. Maar als modemerken wel willen bijverven doen we dit op een onderdeel van het materiaal en op een duurzame manier, bijvoorbeeld zonder het gebruik van water.’
We zijn echte color artists en weten de vezels zo te combineren dat bijverven niet of nauwelijks nodig is
Ellen MensinkDe weg vrijmaken voor duurzame mode
Met Loop.a life als lichtend voorbeeld zijn er al mooie samenwerkingen tot stand gekomen tussen het moederbedrijf Brightloops en andere merken die meer circulair willen werken. Zo is er samengewerkt met Yumeko, DiDi Fashion, Joe Merino, State of Art en zeer recent nog met King Louie/Exota. Als het aan Mensink ligt gaan meer merken innoveren: ‘Niet afwachten, doe het gewoon, zoals King Louie zojuist heeft gedaan met het gebruiken van garens ontwikkeld door Brightfiber Textiles.’ Ook met de ontwikkeling van de circulaire textielfabriek Bright.fiber, waarbij Mensink betrokken is en waarover binnenkort meer te lezen is, wordt het voor andere merken nog eenvoudiger om een stap te zetten naar een duurzame toekomst in de mode. Op naar een 100 procent circulaire textielbranche!