Jaarlijks publiceert SB Index de Sustainable Brand Index B2C Nederland. Deze lijst laat zien welke merken door Nederlanders als het meest duurzaam worden gezien. Bovenaan de lijst van 2022 prijkt De Vegetarische Slager. De producent van vleesververvangers, opgericht in 2010 en in 2018 overgenomen door Unilever, heeft dit jaar de eerste positie van Tony’s Chocolonely overgenomen. Tony’s Chocolonely prijkte de laatste vier jaar bovenaan en is nu te vinden op plek twee. Greenchoice eindigt dit jaar op de derde plaats.
De Vegetarische Slager: niet alleen voor ‘oldskool vegetariërs’
‘Consumenten waarderen de manier waarop De Vegetarische Slager het verhaal uitlegt over vlees en de uitdagingen die daarbij komen kijken’, zegt Annemarije Tillema, Country Director van de Sustainable Brand Index in Nederland. ‘Door de ernst van de klimaatimpact van vleesconsumptie in evenwicht te brengen met humor en smakelijke producten, slaagt De Vegetarische Slager erin een breed publiek aan te trekken en te boeien, niet alleen oldskool vegetariërs’, aldus Tillema.
Hugo Verkuil, CEO van De Vegetarische Slager: ‘Sinds 2010 is het onze missie om het dier uit de voedselketen te halen en de grootste, meest impactvolle slager ter wereld te worden. Dat De Vegetarische Slager door de Nederlandse consument wordt erkend als het duurzaamste merk is een geweldige bekroning!’
Verkuil vervolgt: ‘Duurzaamheid bij De Vegetarische Slager komt in vele vormen. Zo hebben we de afgelopen maanden nieuwe vegan producten aan ons slagersportfolio toegevoegd, zijn we overgestapt op gerecyclede verpakkingen en brachten we het eerste kookboek uit waarin plantaardig vleesch de sterspeler is. Daarnaast blijven we, samen met onze community, de urgentie om de plantaardige voedselrevolutie te versnellen actief op de agenda van beleidsmakers zetten. Die revolutie is in gang gezet en zullen we ook dit jaar krachtig uitdragen. Samen met iedereen die zich kan vinden in waar De Vegetarische Slager voor staat: genieten, zonder iets te laten schieten. Want smaak staat centraal, in alles wat we doen.’
Koplopers per categorie
De Sustainable Brand Index maakt naast een overall ranglijst ook koplopers per sector bekend.
- Automotive: Tesla
- Banken: ASN Bank
- Beauty: The Body Shop
- Beverages: Bar-le-Duc
- Digital: Google
- E-commerce: Bol.com
- Energie: Greenchoice
- Food: De Vegetarische Slager
- Hotels: Van der Valk
- Mobiliteit: ANWB
- Overig: Auping
- Retail: IKEA
- Restaurants, cafés & takeaway: La Place
- Supermarkten: Albert Heijn
- Telecom: KPN
- Travel & Toerisme: ANWB Reizen
- Zorgverzekeraars: CZ
Download hier de overall ranglijst
Europa's grootste onafhankelijke merkonderzoek naar duurzaamheid
De Sustainable Brand Index is Europa's grootste onafhankelijke merkonderzoek naar duurzaamheid. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd in Scandinavische landen. Sinds 2017 bestaat er een Nederlandse versie van de lijst. Het doel van de Sustainable Brand Index is om de waarde van duurzaamheid voor consumenten te benadrukken en bewustwording hierover te vergroten.
De Index wordt samengesteld na onderzoek onder Nederlandse consumenten. Voor de ranglijst van 2022 zijn 11.000 consumenten ondervraagd. De lijst toont welke merken volgens deze consumenten hun verantwoordelijkheid pakken op ecologisch en sociaal gebied. In totaal werden ruim tweehonderd merken in zeventien sectoren beoordeeld op hun duurzaamheidsprestaties.