Op woensdag 25 november is Gulpener Bierbrouwerij uitgeroepen tot winnaar van de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap. De plaquette wordt één keer in de twee jaar uitgereikt aan een Nederlands bedrijf dat een voorbeeldrol vervult op het gebied van innovatief, duurzaam ondernemen. De winnaars van de prestigieuze Koning Willem I-prijzen werden door ere-voorzitter Koningin Máxima bekendgemaakt tijdens een digitaal te volgen live-uitzending.
In de finale werd Gulpener verkozen boven de overige twee finalisten, Tony’s Chocolonely en technisch dienstverlener Kuijpers. De jury, onder leiding van Anne-Marie Rakhorst, was onder de indruk van de visie en werkwijze van de Limburgse brouwer. Met hun duurzame strategie en de ontwikkeling van een gesloten lokaal productiesysteem, waarmee ze midden in de lokale gemeenschap staan, worden ze als een echte ‘game changer’ bestempeld.
Eerdere winnaars zijn Normteq (2012), TexelEnergie (2014), Koppert Cress (2016) en Eosta (2018).
Gulpener Bierbrouwerij
De in 1825 in Gulpener opgerichte bierbrouwerij is een echt familiebedrijf dat al sinds de jaren 90 zeer actief is op het gebied van duurzaamheid. De brouwerij houdt de productieketen zo kort mogelijk wat zorgt voor minder milieubelasting, meer biodiversiteit in het Limburgse landschap en de garantie van een eerlijke prijs en structurele afname voor de boeren. Zo wordt maar liefst 95 procent van de ingrediënten en grondstoffen voor het Limburgse bier lokaal geproduceerd. Gulpener presenteert zich dan ook als meest duurzame brouwhuis van Europa.
Duurzaamheid boven groei
De strategie van Gulpener is zowel eigenzinnig als nobel en richt zich meer op het verder ontwikkelen van hun duurzaamheidsmodel dan specifiek op groei en winst. De strategie moet ervoor zorgen dat Gulpener in 2030 fossielvrij bier kan produceren. In 2020 zetten ze hiervoor de eerste stap met de oprichting van een nieuw brouwhuis dat middels een warmtepomp 75 procent minder energie gebruikt dan het huidige brouwhuis.
Ook uniek en duurzaam: reststoffen uit het brouwproces worden door Gulpener afgeleverd bij boeren die het weer gebruiken als veevoer of bij bakker als ingrediënt voor brood. Dat Gulpener zijn bedrijfsvoering ook nog eens open source beschikbaar stelt - waardoor andere brouwerijen de duurzame werkwijze kunnen implementeren - maakt het plaatje van duurzaam ondernemerschap compleet, aldus de jury.
Ook finalisten Kuijpers en Tony’s Chocolonely blinken uit op het gebied van duurzaamheid
De twee bedrijven die nét geen winnaar werden van de Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap waren de technisch dienstverlener Kuijpers uit Helmond en de welbekende duurzame chocolademakers van Tony’s Chocolonely.
Kuijpers bevindt zich in de bouwsector en daardoor dicht bij het epicentrum van waar verduurzaming van onze steden en gemeenschappen begint. ‘Door een voorbeeldrol in te nemen en hun projecten zo duurzaam, efficiënt en circulair mogelijk uit te voeren, maken ze met ieder project de wereld net iets duurzamer’, concludeerde de vakjury.
Tony’s Chocolonely maakte de jury enthousiast door te laten zien dat de verkoop van chocolade niet het doel op zich is: productie moet een middel zijn om een groter doel te bereiken, namelijk een slaafvrije wereld. Ze hebben met een sterk verhaal consumenten bewuster laten kijken naar hun eet- en koopgedrag en hiermee een voorbeeld neergezet voor de grote chocoladeproducenten.
De prijs is vernoemd naar Koning Willem I (1772-1843), de ‘Koopman Koning’ die bekendstond om zijn handelsgeest.
Meer weten over de Koning Willem I prijzen? Bezoek de website van de Koning Willem I stichting.
De uitreiking van de Koning Willem I Prijs 2020 terugkijken? Dat kan via onderstaand filmpje.