Electric drive

Dit artikel is onderdeel van een serie over de energietransitie in moeilijk te verduurzamen industrieën. InnoEnergy zet zich in voor het versnellen van dit proces. Voor meer informatie over EIT InnoEnergy, klik hier

Dat de nabije toekomst van mobiliteit elektrisch is, daarover is bijna iedereen het wel eens. En met de enorm toegenomen vraag naar elektrisch vervoer, komt ook de vraag naar batterijen in een stroomversnelling van Niagara-achtige proporties. Nu komen nog veel batterijen uit China en dat is jammer, want arbeidsrechten en duurzame, circulaire productie is daar niet altijd gegarandeerd. Accufabrikant Verkor is een van de bedrijven die dit graag ziet veranderen. Als het aan hen ligt zal een flink deel van de batterijen in de Europese auto’s het label ‘Made in France’ krijgen. Verkor is namelijk bezig met de bouw van de modernste en efficiëntste batterijfabriek ter wereld. En als Nederlanders mogen we daar ook best een beetje trots op zijn, want het terughalen van dergelijke waardevolle industrieën naar Europa, zal ook hier in Nederland bijdragen aan het versnellen van een geslaagde energietransitie.

Maak kennis met Verkor, bouwjaar 2021. Het bedrijf richt zich op de productie van accupakketten voor elektrische voertuigen. Het bedrijf is Frans, maar kan rekenen op veel support van verschillende partners uit de Europese energie- en technologiesector. Het doel van Verkor is het terugdringen van de Europese afhankelijkheid van niet-Europese accu’s. Het is namelijk geen publiek geheim dat de Chinezen niet staan te springen om hun accu’s naar het Europese vasteland te verschepen. Tenzij er een Chinees chassis omheen zit.

InnoEnergy: de Nederlandse katalysator

Eén van de drijvende krachten achter Verkor is EIT InnoEnergy. Dit is een belangrijke investeerder in Europa op het gebied van de energietransitie, met Eindhoven als thuisbasis. InnoEnergy was en is de katalysator achter de financiering en ondersteuning van Verkors onderzoeks- en ontwikkelingsinspanningen, maar er zijn meer supporters: er is hier sprake van een brede alliantie. Onlangs haalde het Franse bedrijf twee miljard euro aan financiering op, waaronder een belangrijke subsidie van de Franse overheid. Hierdoor kan Verkor geavanceerde batterijtechnologieën ontwikkelen en de productielijnen opzetten die de transitie naar elektrische mobiliteit in Europa in de volgende versnelling brengen.

Jacob Ruiter is de CEO van EIT InnoEnergy Benelux. ‘We zagen jaren geleden, al vóór dieselgate, al gebeuren dat de productie van batterijen in Europa een probleem zou worden. Het verbaasde ons hoe weinig initiatieven er waren voor het opzetten van batterijfabrieken in Europa. De grote Europese autofabrikanten keken vooral de kat uit de boom en waren kennelijk nog niet zo bezig met elektrisch vervoer. Niemand wilde echt de leiding pakken. Blijkbaar dachten ze: er zijn genoeg batterijen op de wereldmarkt. Maar als je de Chinese industriepolitiek een beetje volgt, zie je dat de Chinezen op den duur niet bereid zijn om accu’s te leveren aan producenten van niet-Chinese auto’s. Daar ontstond dus een gat, een marktopportuniteit. En wij wilden daarin springen.’

Eit jacob ruiter crop

'Frankrijk heeft een zeer vruchtbaar duurzaamheidsklimaat en geeft veelbelovende initiatieven écht de ruimte. Daarmee is het land stukken verder dan wij in Nederland. Niet om kritiek te leveren, maar het is wel een constatering. In Nederland kijkt men anders naar industrialisatie en industriepolitiek.’

De geboorte van Verkor

‘Met een aantal andere partners hebben wij Verkor opgezet, want er móést natuurlijk wel iets gebeuren’, vervolgt Ruiter. ‘We haalden startkapitaal op, rekruteerden CEO Benoit Lemaignan, bouwden het netwerk en haalden uiteindelijk investeerders waaronder de Europese Investeringsbank EIB en een flinke Europese subsidie op om de fabriek te kunnen bouwen. Dat was groot nieuws in Frankrijk. De dag na de aankondiging stond de Verkor-directie naast Macron op het podium. Frankrijk heeft een zeer vruchtbaar duurzaamheidsklimaat en geeft veelbelovende initiatieven écht de ruimte. Daarmee is het land stukken verder dan wij in Nederland. Niet om kritiek te leveren, maar het is wel een constatering. In Nederland kijkt men anders naar industrialisatie en industriepolitiek.’

In 2025 moet de gigafabriek aan de Franse noordoostkust draaien. Daarmee ontstaat in één klap werkgelegenheid voor 1.200 mensen. Dit zijn zowel hooggekwalificeerde banen, zoals voor technici en engineers, maar ook banen voor monteurs en assemblagemedewerkers. Ook ontstaan er nog eens 3.000 indirecte banen. De initiële productiecapaciteit bedraagt 16 gigawattuur (GWh) per jaar, waarvan 12 voor de Renault Group, aldus Verkor. Ter vergelijking: China produceerde in 2022 in totaal 892 GWh, wat goed was voor een marktaandeel van 77 procent op de wereldmarkt. De Verkor-fabriek kan in potentie 300.000 auto’s per jaar van stroom voorzien.

Verkor aerienne gigafactory

State-of-the-art fabriek

De Verkor-fabriek wordt, zoals je van een bedrijf dat zich bezighoudt met nieuwe technologie mag verwachten, state-of-the-art. Het gebruik van geavanceerde automatisering en data-analyse in de productieprocessen, zorgt voor verbeterde efficiëntie en minder verspilling, waardoor de productiviteit toeneemt en het milieu wordt gespaard. De aanvoer van elektronica kan een kwetsbaarheidsfactor zijn, maar strategische voorraadbeheersing helpt risico's te verminderen.

In de fabriek wordt gewerkt naar de maatstaven van industrie 5.0, wat staat voor slimme automatisering. Dat wil niet zeggen dat je er hoofdzakelijk robots tegen het lijf zult lopen. ‘Réhumaniser’ is het credo. Vrij vertaald: dat betekent het behouden van menselijke betrokkenheid en vaardigheden in de productie, bijvoorbeeld door training en kwaliteitscontrole. De duurzaamheidsfactor komt er dus ook terug in de werkgelegenheid.

Nieuwe standaard

Het verminderen van de CO₂-footprint is mogelijk door schonere energiebronnen te gebruiken, en investeringen in duurzame productieprocessen zoals closed-loop recycling. Hierbij worden afgedankte batterijen verzameld en gedemonteerd, en de waardevolle materialen zoals lithium, kobalt en nikkel worden teruggewonnen. Zulke terugwinning van materialen is een absolute eis om verder te kunnen in een circulair systeem.

Dit alles kan in andere EU-landen worden bereikt door soortgelijke benaderingen te volgen. Maar, zoals Ruiter eerder aangaf, dan moeten de initiatiefnemers wel doordrongen zijn van de urgentie en het nut. Het is aan bedrijven als Verkor om de nieuwe standaard neer te zetten, waardoor de transitie naar elektrisch vervoer in de volgende fase komt.

The Business Booster

Verkor is een van de ruim 150 bedrijven die aanwezig zal zijn tijdens The Business Booster, het jaarlijkse netwerkevent van EIT InnoEnergy dat op 18 en 19 oktober plaatsvindt in de RAI Amsterdam. Raak ook geïnspireerd en ontmoet innovatieve start-ups, investeerders en interessante sprekers op het gebied van de energietransitie.

Keynotes worden onder andere gegeven door Constantijn van Oranje, speciaal gezant van techleap.nl, en Maroš Šefčovič, executive vice-president van de Europese Commissie. Wil je erbij zijn? Kaarten voor The Business Booster zijn verkrijgbaar via deze link.

Deel dit artikel op social media