Om de deeleconomie in Nederland te ondersteunen, heeft de Transitieagenda Consumptiegoederen op 5 december 2019 vouchers ter waarde van 5.000 euro uitgereikt aan drie initiatieven. Peerby, LENA the fashion library en Thuisafgehaald waren de gelukkigen. Zij gaan het gekregen bedrag inzetten voor het opschalen van hun deel-initiatief.
Wist je dat een boormachine in zijn ‘hele boormachine-leven’ maar 13 minuten wordt gebruikt? Dat is nogal zonde als je bedenkt dat de grondstoffen waar een boormachine van gemaakt wordt steeds schaarser worden. Het recyclen van spullen wordt gelukkig steeds belangrijker. Tegelijkertijd ontstaan er ook steeds meer initiatieven die zich richten op het langer en slimmer gebruiken van onze spullen, bijvoorbeeld door spullen te delen. Binnen de deeleconomie laten mensen elkaar gebruikmaken van elkaars spullen; gratis of tegen betaling. Zo worden spullen beter benut en hebben we uiteindelijk minder spullen nodig en daarmee ook minder grondstoffen.
De deeleconomie in Nederland gaat al best de goede kant op. De gemiddelde Nederlander is bekend met AirBnB en auto’s worden volop geleased. Kijken we echter naar het delen van spullen met een wat lagere waarde, dan valt er nog veel te winnen. De Transitieagenda Consumptiegoederen, die namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de transitie naar een Circulaire Economie in Nederland aanjaagt als het gaat om consumptiegoederen zoals kleding, meubels en elektronische apparaten, heeft daarom drie vouchers beschikbaar gesteld. Dit om initiatieven die zich inzetten voor het realiseren van een deeleconomie in Nederland een extra zetje in de goede richting te geven. Initiatieven konden een aanvraag doen voor een voucher ter waarde van 5.000 euro door een plan in te dienen waarin ze toelichten wat ze met het geldbedrag zouden willen doen en hoe dit hen zou helpen in het opschalen van hun initiatief. De drie initiatieven die uiteindelijk een voucher ontvingen van voorzitter Transitieagenda Consumptiegoederen Anne-Marie Rakhorst en Antoine Heideveld, directeur Het Groene Brein, zijn Peerby, LENA the fashion library en Thuisafgehaald.
Peerby: huren bij de buren nóg toegankelijker maken
Peerby is een online platform dat buurtgenoten in staat stelt om spullen te delen, middels het plaatsen van een advertentie of oproep op hun website of app. De uitdaging waar Peerby tegenaan loopt is dat niet alle spullen altijd in de juiste categorie worden ingedeeld waardoor het bij elkaar brengen van vraag en aanbod op het platform niet altijd soepel verloopt. Peerby zal zijn voucher daarom inzetten om door middel van ‘machine learning’ een algoritme te ontwikkelen dat intelligent genoeg is om de meerderheid van hun producten en oproepen met de juiste categorie te matchen. Daarmee verwacht Peerby dat het aantal mismatches wordt teruggebracht van zo’n 30% naar 1-10%.
LENA the fashion library: van abonnement naar ‘pay-as-you-borrow’
Een deel-initiatief dat de levensduur van kleding probeert te verlengen is LENA the fashion library. Dat doen ze middels een online en fysieke kledingbibliotheek. ‘Je kunt onze collectie zien als jouw extra kledingkast. En je leent precies de kleding die jij op dit moment wilt dragen. Zo draagt niet één persoon het item, maar misschien wel twintig!’ Dit deden de vier dames achter LENA in eerste instantie door mensen een abonnement aan te bieden voor een vast bedrag per maand. Omdat een vast bedrag per maand een drempel bleek te zijn, is LENA recent overgestapt naar een nieuw ‘pay-as-you-borrow’-verdienmodel. Zo kan je via een puntensysteem de kleding lenen wanneer het jou uitkomt, zonder ergens aan vast te zitten. Op deze laagdrempelige manier denkt LENA meer klanten te kunnen bedienen, meer kleding te kunnen verhuren en zo meer impact te maken. Het voucher wordt ingezet om dit model door te ontwikkelen.
Thuisafgehaald wordt Thuisgekookt
Het derde initiatief dat een voucher heeft ontvangen is Thuisafgehaald. Dit platform, waar je maaltijden kunt bestellen tegen de kostprijs, brengt buurtbewoners bij elkaar. ‘Niet iedereen vindt het leuk om te koken en soms lukt het gewoon niet om (iedere dag) een lekkere, verse en vooral gezonde maaltijd voor jezelf te maken. Sommige mensen koken juist heel graag en maken met plezier ook maaltijden voor anderen. Thuisafgehaald brengt deze mensen bij elkaar.’ Thuisafgehaald merkt dat hun doelgroep niet altijd snapt wat zij doen en wat zij voor hen kunnen betekenen: ‘Juist degenen voor wie wij het meest interessant zijn, namelijk degenen die het vanwege gezondheidsredenen niet lukt om zelf te koken, hebben nu het idee dat dit platform niet voor hen is.’
Thuisafgehaald wil daarom de naam veranderen naar Thuisgekookt. Met het voucher zullen ze een nieuw logo en een nieuwe huisstijl ontwikkelen die beter aansluit bij hun doelgroep en hun verhaal beter vertelt. Dit konden ze tot nu toe niet doen omdat dit kosten zijn die niet binnen de activiteiten vallen waar ze als stichting financiering voor krijgen van gemeenten.
Vervolg in 2020?
Er was veel animo voor de vouchers die werden uitgereikt door de Transitieagenda Consumptiegoederen. Het bedrag van 5.000 euro wordt door de verschillende deel-initiatieven als zeer waardevol ervaren. Het is dan ook de wens van de Transitieagenda Consumptiegoederen om in 2020 opnieuw een aantal deel-initiatieven financieel te ondersteunen. Het bedrag kan deel-initiatieven net dat duwtje geven om activiteiten uit te voeren die anders vanwege budgetbeperkingen vaak worden uitgesteld en daarmee opschaling in de weg staan.