The Green Quest banner
Heliatek greenquest elongated square

Tijdens het feestelijk slotstuk van The Green Quest, ‘The Green Quest Award Show’ van BNR Nieuwsradio, is de zonnefolie van Heliatek uitgeroepen tot de grote winnaar. De show, gehost door Harm Edens, gaf de afgelopen maanden veertig ‘duurzame doeners’ en hun innovaties een podium om zich in een pitch te presenteren.

Het meest opmerkelijke aan de innovatie van Heliatek? Dat de zonnefolie gemaakt wordt zonder gebruik te maken van schaarse, toxische materialen en door de flexibiliteit in uiterlijk en vorm vrijwel overal te plaatsen is. De folie kan zelfs doorzichtig zijn. Het feit dat het zo’n allround duurzaam product is, dat ook nog eens op een duurzame wijze elektriciteit opwekt, maakt het voor de jury de terechte winnaar.

Logo heliatek

Heliatek

Heliatek is opgericht in 2006 door een zestal experts op het gebied van organische chemie van de Technische Universiteit Dresden en de Universiteit Ulm (Duitsland).
Het was hun droom om op volledig organische wijze licht te genereren met elektriciteit én andersom elektriciteit te genereren met (zon)licht. Dit laatste leidde, na veertien jaar aan leren en innoveren, tot de folie zoals die nu aan de jury is gepresenteerd.

Zonnefolie van organische materialen

De zonnefolie van Heliatek is op vele gebieden anders dan de zonnepanelen die we tot nu toe kennen. Heliatek wil dan ook toe naar een energiegebruik ‘zonder enig schuldgevoel’. Om dit te bereiken hebben ze ingezet op enkele belangrijke pijlers, zoals organisch materiaalgebruik, duurzaamheid, eenvoudige installatie en ‘Product as a Service’.

De zonnefolie van Heliatek bestaat uit een dun ‘stapeltje’ van laagjes organisch materiaal. Bovendien kan de zonnefolie bij zijn levenseinde zonder speciale behandeling worden verwerkt: sommige van de ‘ingrediënten’ kunnen worden gerecycled, terwijl de rest zonder enige negatieve milieu-impact kan worden omgezet in restwarmte. Zo is de gehele productcyclus 'groen'.

Heliatek greenquest elongated square

Brede, eenvoudige inzetbaarheid

The Green Team, dat veertig innovaties heeft beoordeeld, is lovend over de zonnefolie: ‘Heliatek maakt geen gebruik van schaarse grondstoffen en komt tot een CO2-voetafdruk die tien keer beter is dan normale zonne-energieoplossingen. Daarbij zijn de zonnecellen breed inzetbaar: ze zijn niet alleen op gebouwen te plaatsen, maar ook geschikt voor gebruik op auto's, treinen en boten. En minstens zo belangrijk zijn de flexibiliteit en aanpasbaarheid: de verschillende kleuren, vormen en zelfs transparantie. De toepasbaarheid is erg groot, wat belangrijk is voor een succesvolle uitrol. Dit gaat er voor zorgen dat veel meer partijen geïnteresseerd zullen zijn in het opwekken van zonne-energie: het betekent niet langer dat je grote, zwarte vlakken op je gebouw hoeft te plaatsen en hier verstevigingen voor moet aanbrengen.’

Nieuwsgierig naar het volledige verhaal van deze gamechanger? Lees de case 'Zonnefolie Heliatek: energiegebruik zonder schuldgevoel' hier.

Triple Solar en Speedcomfort ook in de prijzen

Tijdens de Award Show werden ook de publieksprijs en de ENGIE Prijs uitgereikt. Het publiek koos de slimme radiatorventilator van SpeedComfort. De uitvinding van Pieter van der Ploeg laat cv-installaties veel efficiënter functioneren. Het systeem maakt een forse besparing op het gasgebruik en verbetering van het comfort mogelijk. De ENGIE-prijs, de prijs voor het meest duurzame technische initiatief, ging naar Triple Solar. Dit zijn zonnepanelen die naast elektriciteit, ook warm water en warmte leveren. Hiermee kan een woning op duurzame wijze worden verwarmd, verkoeld, van warm tapwater en elektriciteit worden voorzien.

De volledige The Green Quest Virtual Award Show kun je hieronder in zijn geheel terugkijken.

Wil je meer lezen over The Green Quest Award Show zelf? Dat kan hier, op de website van The Green Quest

Luister hier de aflevering terug waarin Heliatek pitcht in The Green Quest bij Harm Edens.

Deel dit artikel op social media