In een uur over land van Amsterdam naar Parijs? Of in dertig minuten van Mainport Rotterdam naar Brainport Eindhoven? Dat lijkt nu alleen nog voorbehouden aan racecoureurs, maar daarin wil Hardt Hyperloop verandering brengen. Het jonge bedrijf heeft ambitieuze plannen om de mobiliteitswereld op zijn kop te zetten. Niet door meer asfalt, rails en landingsbanen aan te leggen. Wél door met een ingenieus buizennetwerk steden aan elkaar te verbinden, daarmee reistijden gigantisch te verlagen én emissiearm transport mogelijk te maken.
Aan het woord is Mars Geuze (29) uit Delft. Na een studie technische natuurkunde aan de bekende universiteit in zijn thuisstad, wordt hij in 2012 lid van een studententeam. De jonge ingenieurs werken samen aan een elektrische racewagen. Drie jaar later doen ze mee aan een competitie waarin snelheid ook een belangrijke component is. Elon Musk schrijft in 2015 een internationale competitie uit voor de ontwikkeling van een prototype van een hyperloop.
De beste manier om het energieverbruik te verminderen, is door het drastisch verminderen van de luchtweerstand. Dat is het principe van de hyperloop.
Mars GeuzeElon Musk behoeft weinig introductie, maar een hyperloop mogelijk wél. Geuze legt het uit: ‘Een hyperloop is een soort trein die door een tunnel gaat. Niet op rails maar op een magnetisch zweefsysteem. Het voertuig zweeft boven een simpele baan met stalen balken, door een buis, die zowel bovengronds als ondergronds kan zijn. In die buis is zeer weinig luchtdruk, en daardoor ook bijna geen luchtweerstand. Daardoor kun je op hoge snelheid reizen terwijl het nauwelijks energie kost.’
Het principe van de hyperloop: luchtweerstand verminderen
‘Vergis je niet: lucht is een grote energieverbruiker. Beweeg je je sneller door lucht heen, en dat kan dus ook over land, dan gaat de luchtweerstand kwadratisch omhoog. De beste manier om het energieverbruik te verminderen, is door het drastisch verminderen van de luchtweerstand. Dat is het principe van de hyperloop. Zo kun je op hele hoge snelheid reizen met amper energieverbruik. Het gaat om tien keer minder energie dan een vliegtuig of auto gebruikt.’
Even terug naar de wedstrijd van Musk. De vier Delftenaren van team Delft Hyperloop eindigen op de hoogste trede van het podium. Het succes smaakt naar meer en de twintigers pakken door, onder de naam Hardt Hyperloop. ‘Wat we in 2015 bedachten, werken we nu uit, met het verschil dat we nu niet gelimiteerd zijn door de beperkingen van de competitie. Dat doen we inmiddels met bijna vijftig mensen aan boord, sinds kort in Rotterdam’, vertelt Geuze.
Duurzaam mobiliteitsalternatief
Hardt Hyperloop heeft genoeg te doen om de gedroomde bestemming te bereiken: een werkende commerciële hyperloop in 2030. ‘Wij geloven dat er behoefte is aan een duurzaam mobiliteitsalternatief. Een manier om snel te reizen zonder het milieu daarmee zwaar te belasten. In het licht van ‘Parijs’ zijn alternatieven als deze keihard nodig.’
Met een werkende hyperloop kun je straks vanuit Amsterdam in drie uur heel Europa bereiken.
Mars GeuzeIn drie uur heel Europa door
Geuze vervolgt enthousiast: ‘Met een werkende hyperloop kun je straks vanuit Amsterdam in drie uur heel Europa bereiken. Dat gebeurt in een stevig tempo. De theoretische maximumsnelheid is duizend kilometer per uur, al zal de cruisesnelheid wat lager liggen: tussen de vijf- en zevenhonderd kilometer per uur. Om op snelheid te blijven, is het belangrijk dat het voertuig kan invoegen en uitvoegen bij gewenste op- en afritten. Een belangrijk verschil met een spoorweg is ook dat de wisselsystemen in het voertuig zijn geïntegreerd. De hyperloop maakt dus geen gebruik van wisselcomponenten op het spoor, waardoor het systeem veel minder kwetsbaar is voor wisselstoringen.’
Factor tien: twintigduizend versus tweeduizend passagiers
Voordat het eerste voertuig met passagiers op hoge snelheid door een hyperloopstelsel racet, is er nog wel wat werk te doen. Geuze: ‘Voor veel systemen die we nodig hebben zijn er al analoge versies, dus technisch gezien moet het wel lukken. Een grotere uitdaging is de publieke adoptie: dat mensen dit gaan zien als een goede manier om te reizen en gaan kiezen voor de hyperloop. Maar er moet nog veel meer gebeuren. Er moeten tunnels gebouwd worden. Daar gaan complexe project- en vergunningsprocedures aan vooraf. De hyperloop moet worden ingepast in het landschap. Daar zijn we al mee bezig, samen met lokale partijen.’
‘Onze visie is om de buizen zo veel mogelijk langs bestaande sporen en snelwegen aan te leggen, want daar is vaak al rekening gehouden met een extra baan. De hyperloop kan dan meteen als geluidsmuur fungeren. Een hyperloop is ongeveer even breed als een rijbaan. Maar de vervoerscapaciteit is een factor tien: een hyperloop kan twintigduizend passagiers per uur in één richting vervoeren, terwijl er over een rijbaan tweeduizend mensen vervoerd kunnen worden .’
Goederenvervoer
Als de hyperloop er eenmaal is, kunnen niet alleen mensen snel van A naar B reizen, meldt de jonge ondernemer. ‘De hyperloop kan ook goederen vervoeren. Stel je eens voor: binnen een paar uur zijn je producten aan de andere kant van Europa. Dat maakt de hele supply chain een stuk makkelijker als je het goed aansluit op de first en last mile; je hebt minder op- en overslaglocaties nodig.’
Geuze en zijn collega’s denken groot en dromen al van een intercontinentaal netwerk. ‘Al wordt dat nog wel een dingetje, om Europa met de VS of Australië te verbinden’, zegt hij, met gevoel voor understatement. ‘De focus ligt nu op Europa en onze impact op de klimaatdoelstellingen. En op het ontwikkelen van één wereldwijde standaard, zodat alle mondiale hyperloops straks op hetzelfde systeem rijden.’
Testbuis in Veendam
Eerder deze zomer is een start gemaakt met de bouw van een testbuis. ‘We hadden al een korte testbuis van dertig meter, om op lage snelheid onze theorie en techniek te testen. Dat bleek het geval. Nu wordt er in Veendam een testbuis van vierhonderd meter aangelegd, met een wissel erin. Het begint als één buis en eindigt, na een splitsing, in twee buizen. Zo willen we aantonen dat je een netwerk kunt bouwen.’
Vóór 2030 wil Hardt Hyperloop de eerste commerciële route gereed hebben. Geuze denkt aan een korte route, bijvoorbeeld tussen een stadscentrum en een vliegveld. ‘Die verbinding willen we dan aansluiten op de bestaande vervoerssystemen. Als mensen en partijen zien dat het werkt en dat het een aantrekkelijk alternatief is, komt de hyperloop letterlijk en figuurlijk pas écht op snelheid.’