Houd jij ook zo van avocado's? Dat bij het telen van groenten en fruit zoals avocado's veel water wordt gebruikt, is waarschijnlijk geen verrassing voor je. Biologisch telen kan een groot verschil maken. In het geval van een avocado tot wel veertig procent, wat neer komt op 17,6 liter water per avocado. Maar niet alleen qua waterverbruik pakt biologisch beter uit. Ook de besparingen qua grond en CO2-uitstoot lopen hard op. Distributeur van biologische groenten en fruit Eosta, met Nature & More als consumentenmerk, geeft vanaf vandaag concreet inzage in wat die besparingen precies zijn.
Sinds vandaag zijn op de websites van Eosta en Nature & More tellers te vinden met liters water, kilogrammen grond en kilogrammen CO2. De tellers laten de positieve impact zien van een keus voor biologisch fruit in plaats van gangbaar fruit, over alle door Eosta verkochte producten. Volkert Engelsman, CEO van Eosta, nodigt supermarkten uit de tellers te gebruiken en zo voedseltransparantie te vergroten.
Transparantie voor een geïnformeerde koopbeslissing
Engelsman wil dat supermarkten consumenten beter informeren over de positieve impact van biologisch. Want de tellers lopen flink op. Over alle door Eosta verkochte producten gaat het om bijna twee miljoen liter water, zestig kuub vruchtbare aarde en elf ton CO2-uitstoot. Per dag.
Ik daag supermarkten uit om consumenten te laten zien wat een keuze voor biologisch betekent voor water, de bodem en het klimaat.
Volkert Engelsman, CEO van EostaEngelsman: ‘Foodretailers lijken soms bang voor transparantie. In dit geval is daar geen enkele reden toe. Ik daag supermarkten uit om consumenten te laten zien wat een keuze voor biologisch betekent voor water, de bodem en het klimaat. Wij kunnen de cijfers per klant, per teler of per productgroep leveren. Als supermarkten hierover transparanter worden, net als over biodiversiteit, eerlijke lonen en gezondheid, kan de klant een geïnformeerde koopbeslissing nemen.’
Impact van avocado’s
Terug naar de avocado. Want hoe zit het precies? Het is bekend dat de explosieve stijging van avocadoconsumptie zorgt voor waterschaarste in de herkomstlanden. Zou iedereen voor biologische avocado’s kiezen, dan maakt dit een enorm verschil.
In 2020 verkocht Eosta bijna 3,5 miljoen kilo biologische avocado’s. Ten opzichte van conventioneel geteelde avocado’s leverde dit een waterbesparing van honderdzesentwintig Olympische zwembaden vol drinkwater, tweehonderdzestig vrachtwagens vol vruchtbare grond, en driehonderd ton CO2-equivalent aan broeikasgasemissies. Concreet houdt dat in dat de keuze voor de biologische avocado’s van Eosta ten opzichte van ‘gewone’ avocado’s een besparing oplevert van achtentachtig liter water per kilo avocado’s. Dat is zo’n veertig procent.
Berekeningen
Ook biologische citroenen, ananassen, gember, sinaasappels, mango’s, appels en peren zijn producten van Eosta met een grote positieve impact. De berekeningen zijn uitgevoerd door Soil & More Impacts, een in Duitsland gevestigd consultancybureau dat gespecialiseerd is in duurzame landbouw, het meten van ecologische footprints en True Cost Accounting.
Inspelen op levensprocessen in plaats van chemie
Waarom biologisch zo’n verschil kan maken qua impact? Het verschil wordt veroorzaakt door de zorgzame omgang van biologische telers met de bodem en het inspelen op levensprocessen in plaats van chemie. Een biologische bodem werkt daardoor als een spons die water beter vasthoudt. Dat zorgt voor een betere bodemstructuur, meer biodiversiteit en minder vervuiling. En dat levert op zijn beurt weer een groter waterhoudend vermogen op, betere koolstofbinding in de bodem, minder erosie en uitspoeling, enzovoort. Sinds 1 januari 2020 bespaarde Eosta ten opzichte van gangbare productie ongeveer veertig miljoen kilo aarde, bijna vijfduizend ton CO2-equivalent en achthonderd miljoen liter water. En de teller loopt.
Eosta, met Nature & More als consumentenmerk en transparantiesysteem, is distributeur van biologische groenten en fruit. In 2018 won het bedrijf de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap en in 2019 de Europese Business Award for the Environment. In 2019 kon je op Duurzaamheid.nl al kennis maken met Eosta. Je leest het artikel hier.