Roetz, een Nederlands bedrijf dat met circulaire fietsen de markt verovert, lanceert met Roetz Life een e-bike voor het leven. Met de groeiende populariteit van de elektrische fiets wordt de afvalberg die uit e-waste bestaat steeds groter en groeit ook de druk op de planeet. Geboren vanuit de missie om het afvalprobleem te verkleinen boog Roetz zich over het design van een minder vervuilende elektrische fiets. Dat leverde een e-bike op die door het gebruik van een modulair en aanpasbaar ontwerp, hoogwaardige materialen en een slimme technologie een leven lang meegaat.
Groeiende berg e-waste
De e-bike rukt op onder tieners, jonge professionals, jonge ouders, bezorgers, langeafstandsfietsers en 50-plussers. In 2021 was voor het eerst meer dan de helft van de in Nederland verkochte fietsen elektrisch. ‘Dat je met een elektrische fiets sneller van A naar B komt dan op een gewone fiets en dat het tegelijkertijd duurzamer is dan autoverkeer is duidelijk. Maar in tegenstelling tot zijn analoge broertje draagt de e-bike sterk bij aan één van de snelst groeiende afvalstromen ter wereld: die van elektronisch afval oftewel e-waste. E-bikes van tien jaar geleden zien we nu al niet meer in het straatbeeld. Een versleten accu is voor mensen vaak een moment om de fiets af te danken’, vertelt Tiemen ter Hoeven, oprichter van Roetz.
Onze designers, monteurs en technici zijn drie jaar lang bezig geweest met het ontwerpen van een toekomstbestendige e-bike. Een e-bike die compleet opnieuw is vormgegeven, waarvan de fiets is opgebouwd uit losse modules waardoor ze gemakkelijk vervangen of gerepareerd kunnen worden.
Tiemen ter Hoeven, oprichter van RoetzEen toekomstbestendige e-bike
Het in Amsterdam gevestigde fietsenmerk maakt sinds 2011 designfietsen met de onderdelen van weesfietsen. Door het aanbieden van duurzame alternatieven voor een van de meest gebruikte vervoersmiddelen wil Roetz het almaar groeiende afvalprobleem samen met de klanten te lijf gaan.
Nu de e-bike het fietslandschap heeft betreden om niet meer weg te gaan voelde het bedrijf zich genoodzaakt met een duurzaam alternatief te komen. Ter Hoeven: ‘Onze designers, monteurs en technici zijn drie jaar lang bezig geweest met het ontwerpen van een toekomstbestendige e-bike. Een e-bike die compleet opnieuw is vormgegeven, waarvan de fiets is opgebouwd uit losse modules waardoor ze gemakkelijk vervangen of gerepareerd kunnen worden. Ook als er ondertussen nieuwe innovaties – zoals een duurzamere batterij – op de markt komen, zodat je een fiets krijgt die een leven lang meegaat in plaats van onnodig vroeg wordt afgedankt.’ De fiets gaat een stuk langer mee dan een gemiddelde elektrische fiets omdat hij meegroeit in de levensfases en bijbehorende behoefte van de gebruiker. Er zijn naast de opties voor een kinderzitje of bagagedrager in de nabije toekomst mogelijkheden om de fiets uit te bouwen tot bijvoorbeeld een bakfiets of een speed pedelec.
Lokaal en sociaal geproduceerd
Naast een zeer grondige selectie van grotendeels in Nederland en Europa geproduceerde materialen worden de e-bikes gebouwd in de eigen sociale fabriek in Amsterdam, de Fair Factory. Ook bevat de nieuwe Roetz Life een monitoringssysteem dat vroegtijdig reparatiebehoeften signaleert en daarover een bericht stuurt naar de gebruiker om zo de levenscyclus van de materialen te verlengen. Kapotte onderdelen worden door een monteur aan huis gerepareerd of vervangen en gaan indien nodig mee terug naar de Fair Factory om klaargestoomd te worden voor een volgend leven. Zo biedt het fietsenmerk iedereen die een snelle, maar zorgeloze fietservaring zoekt een duurzame optie die de planeet zo min mogelijk belast.
De nieuwste Roetz-fiets is vanaf nu beschikbaar voor pre-order. Het is mogelijk om met een Roetz Life membership een maandelijks bedrag voor de fiets te betalen, maar reguliere koop is ook mogelijk. Roetz biedt daarbij een terugkoopgarantie om te zorgen dat de materialen cyclus gesloten blijft.