Een tijdje geleden werd aan mijn zoontje gevraagd om op school een spreekbeurt te houden. Altijd een leuke vraag om even over mee te denken.
Hoe zou ik dat zelf doen, dacht ik toen. Ik schreef voor de fun een kleine tekst. Een Businessmodel van Niks werd daarna ook de titel van de brede stakeholders bijeenkomst van de Transitieagenda Consumptiegoederen. Met onderstaande tekst opende ik deze bijeenkomst.
Een Businessmodel van Niks
Hallo, ik ben Anne-Marie Rakhorst en vandaag houd ik mijn spreekbeurt over niks. Ik twijfelde welk onderwerp ik zou kiezen. Eerst dacht ik aan kleding, maar kleding heb ik al genoeg. Toen dacht ik aan meubels, maar die zijn zo groot om mee te nemen, probeer daar maar eens goed vanaf te komen. Of misschien over een telefoon, altijd leuk met al die onderdeeltjes die je niet kan vervangen.
Fairphone zorgt voor een duurzamere smartphone, van verantwoorde inkoop van materialen tot de stimulering van het welzijn van arbeiders. Zij delen hun resultaten openlijk en zorgen voor nieuwe maatstaven met als doel de hele industrie te verduurzamen.
En toen dacht ik niks. Niks? Hoe zit dat nou met niks? Is dat niet het allerbeste onderwerp voor een spreekbeurt ooit?
Ik ben ondernemer en ik creëer graag. Ik ben eigenwijs en authentiek. Ik bepaal graag zelf wat ik doe. Ik ben een dromer en een doener. Misschien wel een disruptor. Wat kan ik nou met niks?
Ik zoek, draai rond in mijn hoofd. Ik loop, Ik sta. Ik doe. Ik loop vast, wurm me los en ga weer door. Ik ben blij. Ik creëer. Ik ga door, en ik vind. Ik vind in mijn hoofd… ‘niks’. Helemaal niks. Een businessmodel van niks!
Ik onderneem in de fashion industrie. Ik fantaseer. Ik zie de keizer, de kleren van de keizer. Dat is niet niks. Ik droom van vooruitgang. Ik ontwerp. Er ontstaat een prachtige jurk. Hij is digitaal. Ik trek hem online aan. Mijn avatar ziet er geweldig uit met niks. Een miljoenen industrie van niks.
Mode gaat over mixen en matchen, het personaliseren van je kledingstukken en het uiten van je eigen unieke identiteit. The Fabricant stelt iedereen in staat dit potentieel te realiseren. Van passieve consumenten worden we actieve makers, die geld verdienen met ons vak en onze creativiteit delen. Royalty's worden gelijkelijk verdeeld over alle deelnemers die betrokken zijn bij de co-creatie van de digitale modeartikelen.
Ik maak elektronica. Zonnepanelen, batterijen. Energie uit niks. Voor niks. Is dat niet mooi? Maar we gooien het weg. Al die onderdelen, ze zijn kapot en wat doen we ermee? Niks. 97% van de waarde wordt vernietigd. Dat is niet niks.
Rosi biedt innovatieve oplossingen voor recycling en herwaardering van grondstoffen in de fotovoltaïsche industrie. Zo is het mogelijk om zeer zuiver silicium en andere metalen terug te winnen die momenteel verloren gaan tijdens de productie van fotovoltaïsche cellen en aan het einde van de levensduur van zonnepanelen.
Ik ruim op. Houd grote schoonmaak. Ik vind spullen waar ik niks meer aan heb. Kleding, een oude laptop, een paar stoelen. Ik ruil met anderen, zij zijn blij met mijn spullen en ik met die van hen. Ik leen, ruil en deel. Ik creëer een deeleconomie en ik bezit niks.
Wordt jij ook zo blij van een nieuwe outfit? Bij Swapshop geniet je van het verliefd worden op dat nieuwe favoriete item, zonder dat je bijdraagt aan de textielafvalberg. En ben je klaar voor je volgende look, dan shop je in de Swapshop zo weer een nieuwe favoriet.
Ik ben een vluchteling. Ik kom aan, ben veilig. Ik doe. Ik doe ertoe. Ik begin. Ik onderneem. Ik loop rond. Ik loop vast. Ik schrik niet. Ik ken dat. Ik kom er vandaan. Ik start. Ik repareer. We starten met elkaar als vluchtelingen, een Repair Cafe. We gebruiken het weer, en we verspillen niks. En wij hebben werk, dat is niet niks.
Makers Unite ondersteunt het creatieve talent van nieuwkomers door hen trainingsprogramma’s te bieden waardoor ze zelfstandig kunnen werken en met hen kunnen samenwerken aan creatieve textielopdrachten voor hun partners.
Ik ben een goed doel. Ik maak mensen bewust van milieuschandalen. Ik organiseer demonstraties. Bij mij kan je niks kopen voor 10 of voor 20 euro. Op deze wijze haal ik geld bij elkaar voor de belangrijkste opdracht in deze tijd.
Niks, het meest gevraagde cadeau voor de feestdagen. Geef je NIKS voor de feestdagen? Dan stel je Greenpeace in staat om in actie te komen voor een eerlijkere, leefbaardere wereld en breng je weer ietsje minder spullen de wereld in.