De gemiddelde badkamer staat vol potjes, tubes en flesjes met ingrediënten waarvan de naam amper uitspreekbaar is, laat staan dat je weet wat ze betekenen. Veel van die bestanddelen zijn ook nog eens irriterend voor de huid en verre van milieuvriendelijk. Dat moet anders, dacht Erica Linger. Haar concept DIYS Soap – verse, natuurlijke cosmetica – ontstond zo’n beetje aan de keukentafel. Binnen de gangbare verzorgingsproducten bleek geen enkele crème geschikt voor de extreem gevoelige huid voor haar dochter. ‘Toen ben ik het zelf maar gaan maken.’
Het maken van een crème bleek haast kinderlijk eenvoudig, maar het verzamelen van de juiste ingrediënten was een ander verhaal. Dat kostte onnodig veel tijd. Bovendien had Linger meestal maar een beperkte hoeveelheid nodig. Een klein stukje van een blok sheabutter, bijvoorbeeld, of slechts een paar druppels etherische olie. De restanten bleven ongebruikt in de kast staan.
Aan de hand van de producten en verpakkingen van DIYS Soap en door in gesprek te gaan, kan ik mensen zelf laten zien en ervaren dat het echt anders kan.
Erica Linger, oprichtster DIYS SOAPOnline en fysiek
Om doe-het-zelven met huid- en haarverzorging makkelijker en toegankelijker te maken, besloot Linger glazen weckpotten met daarin een afgemeten hoeveelheid benodigde ingrediënten te verkopen. DIYS Soap begon online, maar heeft sinds het voorjaar van 2017 ook een winkel met dezelfde naam aan de Van Woustraat in Amsterdam. Daarnaast zijn de producten van het merk verkrijgbaar bij een aantal retailers verspreid door Nederland.
Van DIY naar kant-en-klaar
De focus is de afgelopen jaren verschoven van DIY naar kant-en-klaar, van gezichtscrème tot mondverzorging en van bodylotion tot parfum. Linger: ‘De meeste mensen willen wel verse cosmetica, maar hebben het te druk om het zelf te maken. Al blijven de DIY-potten populair als cadeautje, heb ik een groep vaste klanten die speciaal voor losse ingrediënten naar mijn winkel komt en zijn ook de workshops populair.’ Die workshops, op afspraak te volgen in de winkel, zijn een laagdrempelige manier om te ontdekken wat je nu beter wel en niet op je gezicht en lichaam kunt smeren.
Laten zien dat het kan
Kennis is belangrijk, vindt Linger, die wil bijdragen aan het bewustzijn rondom verpakkingen en ingrediënten. Niet alleen wat er ín de potjes en flesjes gaat, ook het verpakkingsmateriaal zelf krijgt veel aandacht. De winkel in Amsterdam vormt wat dat betreft een etalage, maar heeft ook een sociale functie. ‘Een plek waar ik klanten kan ontmoeten en kan vertellen over mijn visie en producten, heeft zoveel toegevoegde waarde. Aan de hand van de producten en verpakkingen van DIYS Soap en door in gesprek te gaan, kan ik mensen zelf laten zien en ervaren dat het echt anders kan.’
Verpakkingen, een ingewikkeld vraagstuk
Bij elk bedrijfsproces vraagt Linger zich af: hoe pak ik dit zo duurzaam mogelijk aan? ‘Drie jaar geleden vonden mensen dat nog raar, tegenwoordig is dat juist waar ze voor komen.’ Bewust ondernemen is niet altijd de makkelijkste weg, weet Linger. Vooral verpakkingen vindt ze een uitdaging. ‘In de voedingsindustrie wordt daar al veel langer aan verduurzaming gewerkt dan binnen de cosmetische branche. De keuze tussen glas en plastic, om maar iets te noemen, is helemaal niet zo eenvoudig. Glas kun je makkelijk schoonmaken voor hergebruik, maar is tegelijkertijd zwaar en breekbaar. En plastic wordt dan wel verguisd, het is óók een licht materiaal dat bij hergebruik toch duurzaam kan zijn.’
Hulp van studenten
Linger kiest in dit geval voor wat het meest praktisch is. Nu is dat voor het gros van haar producten glas. ‘Dat werkt voor DIYS Soap, omdat we gebruikte glazen verpakkingen in de winkel zelf kunnen reinigen en ontsmetten.’ Overigens moedigt Linger haar klanten ook aan om zelf bakjes en potjes mee te nemen en denkt ze voortdurend na over hoe het nóg beter kan. Zo is het haar in het bestaande aanbod van verpakkingen nog niet gelukt een duurzame, liefst recyclebare, shampoofles te vinden. Voor hulp bij de ontwikkeling hiervan heeft ze studenten van de TU Delft ingeschakeld. ‘Een gewone plastic fles kun je in principe al recyclebaar noemen, maar dat vind ik een beetje nep en weinig creatief. Zelfs plastic is niet eeuwig herbruikbaar.’
Veilig en traceerbaar
De ingrediënten die Linger gebruikt voor DIYS Soap zijn natuurlijk, grotendeels biologisch en op een enkele uitzondering na vegan. Ze betrekt ze waar mogelijk van leveranciers uit de buurt. Zo haalt ze de honing van een imker uit Leiden. Zulke één-op-één relaties zijn nog niet altijd een optie. ‘Als DIYS Soap echt groot wordt, hoop ik dat proces 100 procent transparant te kunnen maken.’ De droom: van alle ingrediënten precies weten waar het vandaan komt. Het liefst zou Linger elke leverancier zelf bezoeken. ‘Maar nu is dat, ook qua wet- en regelgeving, simpelweg niet te doen. Het is overigens heel goed dat al die regeltjes er zijn hoor. Natuurlijk maken ze het me wel eens moeilijk, maar aan de andere kant geven ze jou en mij ook de zekerheid dat ingrediënten op een veilige manier geproduceerd zijn en dat de herkomst traceerbaar is.’
DIYS Soap voelt toch als mijn kindje en mijn eigen beslissingen kunnen maken was een van de dingen die me zo aantrok in het ondernemerschap.
Erica Linger, oprichtster DIYS SOAPPersoonlijk leiderschap
De grootste uitdaging ziet Linger voor zichzelf op het vlak van persoonlijk leiderschap. DIYS Soap groeit. Dat betekent dat ze soms de touwtjes uit handen moet geven. Tijdens een traject bij de Impact Hub werd duidelijk: om op te schalen heeft ze mede-eigenaren nodig. ‘Eerst wilde ik dat niet. DIYS Soap voelt toch als mijn kindje en mijn eigen beslissingen kunnen maken was een van de dingen die me zo aantrok in het ondernemerschap. Maar ik realiseer me nu dat het nodig is om bepaalde dingen over te laten aan anderen. Partners geven me de kans om 100 procent te focussen op waar ik goed in ben, zonder dat ik me druk hoef te maken over zaken als financiën en marketing.’
Nederland veroveren
De gesprekken – met mensen die altijd al nauw betrokken waren bij DIYS Soap – lopen nog. Maar nu Linger aan het idee gewend is, durft ze al voorzichtig te denken aan uitbreiding. Het buitenland lonkt. ‘Dat is weer een hele andere markt, natuurlijk, dus die ben ik online al een beetje aan het onderzoeken. Maar voor nu is het goed om nog even dicht bij huis te blijven. Eerst Nederland maar eens veroveren.’