Circulair is geen droom2

Bedden-en matrassenproducent Koninklijke Auping ontstond toen oprichter Johannes Auping een bed met stalen spiraalbodem ontwikkelde voor een lokaal ziekenhuis in Deventer. Vanaf deze start in 1888 tot vandaag de dag speelt innovatie een belangrijke rol. Net als duurzaamheid. Het bed van Johannes moest hygiënisch zijn en een lange levensduur hebben. Ruim honderddertig jaar later spelen aandacht voor detail, milieu en toekomst nog steeds een belangrijke rol bij het familiebedrijf. Vanuit die ambitie innoveert en streeft het bedrijf ernaar om haar bedrijfsprocessen, producten en diensten circulair in te richten. Auping gelooft dat dit binnen enkele jaren gaat lukken.

Als je binnen Auping op zoek gaat naar de manager die over duurzaamheid gaat, zul je lang moeten zoeken. Die functie is er namelijk niet bij de onderneming uit Deventer. ‘Duurzaamheid zit in onze vezels. De gedachte van Johannes Auping om producten te maken voor langdurig gebruik hebben we de afgelopen 130 jaar vastgehouden en verder uitgewerkt,’ stelt Ine Stultjens, Manager Marketing Communications. ‘We zijn ervan overtuigd dat iedereen in de organisatie duurzaamheid moet doorleven, intrinsiek, en niet omdat het bedacht is door de directie. Een productontwikkelaar die een bed voor de hotelmarkt ontwerpt denkt bijvoorbeeld ook na over de standaard bijgeleverde montagehandleiding. Hotels bestellen vaak grote aantallen bedden tegelijk, dan is het niet nodig om bij elk bed een handleiding te leveren. Dat bespaart in zo’n geval flink wat papier.’

Centrale productielocatie

Auping zette afgelopen jaren flink in op verduurzaming en nam het productieproces op de schop. Zo werd er gekozen voor één centrale productielocatie in Deventer met daarin een houtfabriek voor de bedframes, een staalfabriek voor spiraalbodems en een naaiatelier waar matrassen en boxsprings worden gemaakt. ‘We maken nu bedden op klantorder op een flexibelere, snellere en efficiëntere manier dan voorheen, onder andere door het gebruik van robots die worden ingezet bij repeterende processen of op plaatsen waar hoge productiesnelheid nodig is. De levertijd is teruggebracht van tien weken naar minder dan drie,’ vertelt Stultjens. ‘De transportkilometers verminderden flink, omdat we meer met lokale leveranciers samenwerken. Ook op energieverbruik werd bespaard: negentig procent minder aardgas, zestig procent minder water, dertig procent minder elektriciteit ten opzichte van 2010.’

Circulair is geen droom3

Daarnaast streeft Auping ernaar om haar bedrijfsprocessen, producten en diensten circulair te maken en om actief deel te nemen aan het verminderen van afval. Consumenten gooien jaarlijks 1,6 miljoen matrassen weg. Om dit tegen te gaan is het Auping Take Back System ontwikkeld: je oude matras inleveren bij aankoop van een nieuwe. De oude matrassen krijgen na recycling een nieuw leven als judomat of ondertapijt. Negentig procent van de grondstoffen in Auping matrassen wordt zo hergebruikt. Maar Auping gaat nog een stap verder: met DSM-Niaga werkt de bedden-en matrassenproducent aan een volledig recyclebaar matras. De verwachting is dat dit binnen afzienbare tijd op de markt komt. DSM-Niaga is actief op het gebied van het herontwerpen van alledaagse producten zodat deze volledig recyclebaar zijn in hetzelfde product.

We zijn ervan overtuigd dat iedereen in de organisatie duurzaamheid moet doorleven, intrinsiek, en niet omdat het bedacht is door de directie.

Ine Stultjens

Inspiratiebron

Auping wil ook consumenten inspireren om te kiezen voor duurzame alternatieven. ‘We hebben begin dit jaar bijvoorbeeld een bed en matras in bruikleen gegeven voor de eerste circulaire sociale huurwoning van Nederland. Met deze woning wil de gemeente Nijmegen, Green Capital of Europe 2018, inwoners inspireren en informeren op het gebied van duurzaamheid.’

Circulair is geen droom4

Voor de nabije toekomst onderzoekt Auping de mogelijkheden om matrassen en bedden als product-as-a-service aan te bieden. Stultjens: ‘Circulair leasen zorgt ervoor dat we eigenaar blijven van een product en daarmee van de grondstoffen. Goed slapen wordt de service die we aanbieden waarvoor de consument betaalt, in plaats van het bezit van een matras. Als het matras aan het eind van zijn levensduur is, kunnen we deze weer recyclen.’

Alle duurzame initiatieven van Auping zorgden ervoor dat de bedden- en matrassenproducent een plek kreeg bij de top drie finalisten voor de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2018.

Deel dit artikel op social media