C&A biedt als eerste retailer ter wereld jeans aan die helemaal Cradle to Cradle zijn op het hoogste niveau. Samen met partner Fashion for Good, een wereldwijd platform dat van mode een positieve kracht wil maken, ontwierp C&A met volledig duurzame materialen jeans die geproduceerd zijn volgens het strenge Cradle to CradleTM Gold-certificaat.

C&A legt de lat nog hoger en maakt Cradle to Cradle CertifiedTM-producten

C&A koos bewust voor jeans, een bijzonder complex kledingstuk. ‘Omdat jeans uit verschillende onderdelen bestaan en ze tal van productieprocessen moeten doorlopen, hebben we onze leveranciers en fabrieken zorgvuldig geselecteerd en de materialen getest en gecertificeerd. Sommige elementen, zoals de voering en het naaigaren, moesten van nul ontwikkeld worden. De duurzaamste jeans ontwerpen was een uitdaging waaraan teams ruim een jaar hard gewerkt hebben’, aldus Jeffrey Hogue, C&A's Global Chief Sustainability Officer. ‘Hiervoor moesten C&A en Fashion for Good nauw samenwerken met leveranciers, beoordelaars en het Cradle to Cradle Products Innovation Institute. Alle materiaaleigenschappen moesten nauwgezet beoordeeld en getest worden, in lijn met de strenge Cradle to Cradle-productnormen.’

Om de productie van duurzame kleding te promoten zal de ‘Developing C2C Certified Jeans’-gids van Fashion for Good tegelijk met de productlancering van de jeans gepubliceerd worden. Deze gids verleent vrij toegang tot informatie hoe duurzame jeans gemaakt worden en helpt andere organisaties te voldoen aan de vereisten van het Cradle to Cradle CertifiedTM Product Program. ‘We zijn erg blij met het resultaat’, vertelde Hogue. ‘Alle onderdelen werden met succes geoptimaliseerd om er zeker van te zijn dat we enkel niet-toxische materialen gebruiken. Bij het proces komt alleen hernieuwbare energie kijken en we hanteren hoge sociale normen. Zo ontstond een product dat ontworpen is voor een volgend leven.’

Duurzame collecties voor alle klanten van C&A

C&A wil van duurzaam geproduceerde mode het nieuwe normaal maken. Daarom kosten deze jeans voor mannen en vrouwen maar 29 euro in de winkel. C&A’s Cradle to Cradle CertifiedTM-collectie omvat Gold Level T-shirts en de pas gelanceerde jeans, naast Gold- en Bronze-gecertificeerde items. Alle duurzamere producten van C&A zullen gelanceerd worden in de #WearTheChange-campagne, die van start ging in de lente van 2018. De campagne moet producten met duurzamere kenmerken dan conventioneel geproduceerde kleding, zoals biokatoen en Cradle to Cradle CertifiedTM, bundelen en zo zichtbaarder maken voor de eindgebruiker. 

Lees meer over de duurzame jeans op de website van Fashion for Good.