We doen het elke dag een paar keer en verzamelen daarbij haast ongemerkt een flink wat plastic afval: tandenpoetsen. Naar schatting belanden wereldwijd jaarlijks 1,5 miljard tandpastatubes op vuilnishopen en in de verbrandingsoven. Smyle biedt een plasticvrij alternatief met brush mints, een natuurlijke en vegan tandpasta in tabletvorm zonder (micro)plastic en in een glazen verpakking die je graag te kijk zet in je badkamer. Co-founder Almar Fernhout: ‘Als je consumenten een duurzame keuze wilt laten maken, moet je zorgen dat het goed, mooi en lekker is.’
Voordat Fernhout en zijn twee compagnons in de zomer van 2020 de markt op gingen met Smyle, besteedden ze een klein jaar aan de ontwikkeling van het product. Fernhout nam het zoeken naar een geschikte samenwerkingspartij op zich: ‘Iets wat je in je mond stopt, luistert nauw, want je mondgezondheid beïnvloedt je algehele gezondheid.’ Mogelijke partners waren niet zomaar overtuigd. ‘Iedereen zei: deze jongens zijn gek, een tandpasta in tabletvorm, dat kán helemaal niet. Maar wij wisten dat het kon, en wij wisten dat het succesvol zou zijn. Ik had tijdens een bezoek aan Whole Foods (een internationale biologische supermarktketen, red.) in Californië met eigen ogen gezien hoe gewild het product daar was.’
Het gaat om wat er niet in zit
Met ‘nee’ nam Fernhout dan ook geen genoegen. Lachend: ‘Dan begint het voor mij pas. Volhardend zijn en doorzoeken tot het wel kan, heel veel bellen en heel veel afspraken maken. Als iets aan de andere kant van de wereld een succes is, zou het toch raar zijn als dat hier niet kan?’ Uiteindelijk hapte een farmaceutisch bedrijf uit Noord-Brabant toe. Zij ontwikkelden de recepturen voor Smyle en produceren de tabletten. De brush mints zijn verkrijgbaar in een variant met en zonder fluoride. ‘De gemiddelde tandarts zegt: er moet fluoride in ter bescherming tegen gaatjes. Maar steeds meer duurzame consumenten zien fluoride als gif. Wij willen niet in die discussie gaan zitten, dus we maken allebei.’
Niemand wil plastic in zijn mond, maar dan heb je wel een alternatief nodig dat niet alleen beter is, maar ook leuker.
Almar FernhoutBelangrijker dan de vraag wat er in de tabletten zit, vindt Fernhout de vraag wat er niet in zit. ‘Geen plastic, geen microplastics, geen kleurstoffen en geen schadelijke chemicaliën.’ Veel reguliere tandpasta’s bevatten microplastics om het te laten glimmen, vertelt hij. Vol ongeloof: ‘Dat zit ook in vuilniszakken en kogelvrije vesten, en daar poetsen mensen dus gewoon hun tanden mee. Dat is toch van de gekke? Fabrikanten houden dat stil, maar gelukkig zijn steeds meer consumenten zich hiervan bewust.’ Als de vraag naar plasticvrije mondverzorging groeit, kunnen grote fabrikanten op den duur niet anders dan meegaan in de duurzame tandpastarevolutie, denkt Fernhout. ‘De consument bepaalt de markt, niet de bedrijven. Als mensen massaal overstappen en het zeer doet in de kassa, komen multinationals pas in beweging. Het zijn trendvolgers, geen trendsetters.’
Smaak en verpakking
Tandpastatabletten zijn net zo eenvoudig in gebruik als tandpasta. Je bijt een tablet doormidden, poetst je tanden met een natte tandenborstel en spoelt na met water. ‘Het handige is dat je altijd precies de juiste dosering hebt.’ Smyle is niet de eerste of enige tandpastatablet op de Nederlandse markt, maar blinkt volgens Fernhout uit in smaak. ‘Dat is ook de reden dat we ervoor kozen om onze eigen receptuur te ontwikkelen in plaats van bestaande tabletten uit het buitenland te importeren. We hebben er behoorlijk wat geproefd, maar vonden geen enkele variant echt lekker.’
Ook het ontwerp van de verpakking van de brush mints is van a tot z doordacht. Standaard tandpastatubes bestaan doorgaans uit een combinatie van hard en zacht plastic en soms aluminium. Volgens Fernhout is het onbegonnen werk om die verpakkingen te recyclen, zelfs al zou je het willen. Smyle zit in een glazen flesje en werkt met een refill-concept. ‘Een verpakking waar je verliefd op wordt, dat was echt een must. Dat is deel van ons succes. Niemand wil plastic in zijn mond, maar dan heb je wel een alternatief nodig dat niet alleen beter is, maar ook leuker.’ De refillverpakking is gemaakt van gerecyled papier en bedrukt met duurzame inkt. ‘En alles past door de brievenbus. PostNL gebruikt ons als voorbeeld van hoe je op een slimme manier e-commerceverpakkingen ontwikkelt.’
Alles voor de glimlach
De tabletten van Smyle zijn verkrijgbaar via een Nederlandse, internationale en Duitse website. Klanten kunnen gebruikmaken van een abonnementsmodel of losse aankopen doen. Volgens de teller op de website hebben gebruikers van Smyle gezamenlijk ruim 100.000 tubes tandpasta bespaard. ‘We doen veel aan social advertising. Inmiddels hebben we al 18.000 mensen in vierendertig verschillende landen blij gemaakt met Smyle. E-commerce vinden we heel belangrijk, data is goud. Daar lag en ligt ook onze focus, maar de retail meldt zich vanzelf.’ Zo is Smyle ook verkrijgbaar via Pieter Pot en – sinds begin 2021 – Picnic.
PostNL gebruikt ons als voorbeeld van hoe je op een slimme manier e-commerceverpakkingen ontwikkelt.
Almar FernhoutEind 2020 haalde Smyle met een crowdfundingsactie 200.000 euro binnen, 200 procent van de doelstelling. Dit geld investeert het ondernemerstrio in verdere groei in Nederland en uitbreiding naar Duitsland, de biologische certificering van alle ingrediënten en de ontwikkeling van nieuwe smaken. ‘Omdat we rechtstreeks aan onze klanten verkopen, kunnen we makkelijk met ze in gesprek over wat ze goed vinden of juist missen. Bijvoorbeeld een sensitive variant of tabletjes voor kinderen, maar ook creatievere opties. Zo vragen Amerikaanse klanten rustig om voor Nederlandse begrippen gekke smaken als pizza of cappuccino. Geweldig vind ik dat. We heten niet voor niets Smyle. Van ons product moet je een glimlach op je gezicht krijgen.’
Fernhout, ook oprichter van gezondheidsplatform De Betere Wereld en aandeelhouder van Oneplanetcrowd, runt Smyle samen met Roger Nefkens (oprichter van The Bamboo Brush Society, dat biologisch afbreekbare tandenborstels van bamboe verkoopt) en Dennis Kamst (founder van Klooker, een online platform voor duurzamer leven en consumeren, en voormalig directeur IT bij Essent).
Meer weten over Smyle? Bezoek de website.
Bron: Volkskrant