Schone lucht, ruimte in de stad, veilig en schoon vervoer: in coronatijd merken we meer dan ooit hoe belangrijk dit allemaal is. De elektrische deelscooters van scale-up felyx bieden een antwoord op deze uitdagingen – maar hoe blijf je stappen zetten in tijden van de coronacrisis? Snelheid van handelen en een aanvraag voor het TOPSS zorgen ervoor dat felyx tempo houdt. ‘Het lastigste voor een scale-up ten tijde van corona is het vinden van balans: je wilt enerzijds je uitgaven beperken om je runway -de tijd die je hebt voor je geld op is- te vergroten. Tegelijkertijd moet je ook investeren zodat je na de crisis kunt versnellen,’ vertelt oprichter en CEO Quinten Selhorst. En dat is gelukt.
Een snelle boodschap, een bezoek aan vrienden of een uitje: in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen en Brussel boek je voor dertig cent per minuut zo’n vlotte, groene scooter via de app. ‘Met felyx bieden wij een oplossing voor een grootstedelijk probleem. Als we steden leefbaar willen houden, dan moeten we met minder voertuigen dezelfde hoeveelheid mensen bedienen,’ legde Selhorst in 2018 uit aan Duurzaamheid.nl. Wat is er in de afgelopen twee jaar veranderd?
felyx 1.0, felyx 2.0 en felyx 3.0
‘Het is moeilijk om die vraag eenduidig te beantwoorden,’ zegt Selhorst. ‘Je kunt eigenlijk wel stellen dat wij een totaal ander bedrijf zijn dan toen. Zelf hebben we het altijd over felyx 1.0, felyx 2.0 en felyx 3.0.’ In twee jaar tijd is felyx uitgebreid naar andere steden en is er een nieuw kantoorpand betrokken. Waar het jonge bedrijf in 2018 nog acht tot tien werknemers had, zijn ze dit jaar gestart met zeventig werknemers. De e-scootervloot is alleen al in afgelopen jaar vervijfvoudigd qua omvang.
Het lastigste voor een scale-up ten tijde van corona is het vinden van balans: je wilt enerzijds je uitgaven beperken om je runway -de tijd die je hebt voor je geld op is- te vergroten. Tegelijkertijd moet je ook investeren zodat je na de crisis kunt versnellen.
Quinten Selhorst - CEO felyx‘Als scale-up, zeker in deze sector, moet je harder groeien dan andere bedrijven en snel groot worden,’ legt Selhorst uit. ‘Daardoor realiseer je schaalvoordeel en vergroot je de marge per gereden minuut, waardoor je weer nieuw kapitaal kunt aantrekken. Financieel gezonde groei is dus een vliegwiel. Daar stel je dan ook je plannen op in.’
‘Als HR-afdeling denk je bijvoorbeeld na over hoe je de bedrijfscultuur kunt behouden als je zo groeit; vanuit finance ga je processen standaardiseren en professionaliseren om uitgaven te controleren en declareren. Zo zorg je dat je bedrijf meegroeit, maar we hebben ook wel een tijd gehad dat we echt met de benen uit het kantoor hingen,’ lacht Selhorst.
Focus houden en kansen pakken
Deze groeiprocessen brengen belangrijke inzichten met zich mee. De belangrijkste les? ‘Dat is balans,’ zegt Selhorst met overtuiging. ‘Als jong, beginnend bedrijf moet je focus houden op dat waar je goed in bent, maar tegelijkertijd moet je ook mogelijkheden benutten.’ Deze les bleek nog waardevoller toen er een turbulente tijd aanbrak waarvan het einde nog niet in zicht is: de coronacrisis. Hoe ga je als scale-up om met deze uitdaging?
‘Voor de corona-uitbraak hadden we veel financiering opgehaald. We hadden mooie, ambitieuze maar ook realistische groeiplannen om harder te groeien dan in de afgelopen jaren,’ vertelt Selhorst. ‘Toen de coronacrisis uitbrak moesten we echter snel schakelen: van groeimanagement naar crisismanagement.’
Op volle toeren de crisis door
Openheid, transparantie en eerlijkheid waren daarbij wezenlijk: door iedereen mee te nemen en collega’s zo veel mogelijk in bescherming te nemen tegen de impact van de crisis, zette iedereen zich nog harder in. Zo werkte het team in enkele dagen het nieuwe concept felyx delivery uit om omzetverlies op te vangen. Met deze dienst kunnen lokale winkeliers de scooters tegen een gereduceerd tarief huren om hun producten bij klanten thuis te bezorgen.
Als scale-up, zeker in deze sector, moet je harder groeien dan andere bedrijven en snel groot worden om zo schaalvoordeel te realiseren.
Quinten Selhorst - CEO felyx‘Snelheid van handelen is een van de succesfactoren van felyx,’ vertelt Selhorst. ‘Dit concept past heel goed in ons straatje; het stond ook gepland voor de lange termijn. Nu hebben we het naar voren gehaald, ontwikkeld en razendsnel uitgeprobeerd. Je ziet direct de voordelen van onze strategie om te investeren in datgene dat letterlijk grensoverschrijdende impact heeft – het nieuwe concept is namelijk zowel in de Nederlands als in de Belgische markt gelanceerd!’
En met succes: de snelle reactie, in combinatie met de door de coronamaatregelen gereduceerde capaciteit van het openbaar vervoer, zorgde ervoor dat de omzet snel weer steeg. ‘Het lastigste was de balans tussen zo min mogelijk uitgeven en toch blijven investeren, in mensen en technologie. En dat is gelukt. We zijn sterker uit de COVID-19-situatie gekomen: we hebben hogere omzetten en nieuwe omzetrecords in verschillende steden. Dat is natuurlijk waanzinnig om te zien,’ zegt Selhorst.
Juist nu stappen blijven zetten
Om dit succes te realiseren heeft felyx ook nauw samengewerkt met haar investeerders. ‘Zij steunen ons, ook in deze periode, met een volledig vertrouwen in het bedrijfsmodel en het team,’ vertelt Selhorst.
Met deze steun, en de toezegging dat de investeerders de vereiste 50% van de totale financiering willen inbrengen, heeft felyx een aanvraag gedaan bij het Tijdelijk Overbruggingskrediet Programma Innovatieve Start- en Scale-ups (TOPSS).
De TOPSS-regeling biedt de kans om juist nu stappen te zetten. Je overbrugt hiermee het gat van een andere investering die mogelijk wegvalt.
Quinten Selhorst ‘In een situatie als deze gaan de kapitaalmarkten op slot. Je kunt geen externe investeringen aantrekken, terwijl andere internationale concurrenten dit wel kunnen of hebben gedaan – bijvoorbeeld doordat ze andere overheidsregelingen hebben in die landen of net een ronde eerder investeringen hebben gekregen. Je kunt daardoor internationaal gaan achterlopen,’ legt Selhorst uit. ‘Daarom is de TOPSS-regeling zo goed: deze regeling biedt de kans om juist nu stappen te zetten. Je overbrugt hiermee het gat van een andere investering die nu mogelijk weg zou vallen. Daardoor kun je blijven doorgroeien, realiseer je alsnog je plannen, en word je weer aantrekkelijker voor een volgende investeerder.’
Lakmoesproef
Het is nog even afwachten of het overbruggingskrediet ook wordt toegekend, maar felyx heeft goede hoop, aldus Selhorst. De TOPSS-faciliteit geeft namelijk voorrang aan partijen die veel potentie hebben én hoog scoren op de thema’s verduurzaming, werkgelegenheid en kennisontwikkeling. Juist op deze drie thema’s levert felyx een grote bijdrage, legt Selhorst uit: ‘We reduceren fijnstof-emissies en CO2-uitstoot - ruim 550 ton sinds de oprichting van felyx, wat gelijk staat aan de uitstoot van meer dan 100 auto’s per jaar. Daarnaast verminderen we de druk op de openbare ruimte, bijvoorbeeld door ons ParkNBike-initiatief bij Rotterdam Ahoy, waar je makkelijk je auto kunt parkeren om vervolgens op een e-scooter de stad in te gaan.’
Naast de eigen snelgroeiende organisatie verschaft felyx bovendien veel werk via partners – bijvoorbeeld aan de mensen die onze batterijen verwisselen. Het eigen datateam van de scale-up tenslotte ontwikkelt alle modellen die nodig zijn, bijvoorbeeld om te voorspellen hoeveel batterijen er moeten worden verwisseld. Qua kennisontwikkeling doet felyx alles in-house. ‘Wij zien dit dan ook als een mooie lakmoesproef voor kapitaalverschaffend Nederland,’ vertelt Selhorst. ‘Er wordt vaak gesproken over het willen ondersteunen van duurzame en innovatieve Nederlandse startups en MKB-bedrijven met sterke businessmodellen en grote impact op het gebied van duurzaamheid. Dit is het moment om daarin kleur te bekennen.’
Marktleiderschap voor mobility as a service
De toekenning van de TOPSS is belangrijk voor felyx. Het jonge bedrijf was een van de eerste spelers in Europa om het concept van mobility as a service – met succes – op de markt te brengen, is marktleider in Nederland en België en heeft een brandende ambitie om zowel nationaal als internationaal door te groeien. Met het overbruggingskrediet blijft het vliegwiel van groei en het vliegwiel van verduurzaming draaien.
‘Door de coronacrisis zijn mensen zich er sterker van bewust dat we minder afhankelijk moeten zijn van auto, taxi en openbaar vervoer in grote steden. De openbare ruimte is nog belangrijker geworden. Aan al die oplossingen voor die uitdagingen, aan mobility as a service, kunnen wij bijdragen met onze technologie. Deze ontwikkeling zal zich niet meer vertragen. Als we ervoor zorgen dat we meer vervoer gaan delen, dan krijgen we daar zoveel moois voor terug.’
Wil je meer weten over felyx? Lees het interview uit 2018 op Duurzaamheid.nl of bekijk hun website.
Lees ook ons artikel over Invest-NL voor meer inzicht in de TOPSS.