Met een elektrische scooter van felyx reis je in de stad snel van a naar b. Je hebt geen last van opstoppingen of parkeerproblemen. De elektrische deelscooter is een handig en duurzaam alternatief voor andere vervoersmiddelen. Ze rijden al meer dan een jaar rond in Amsterdam, zijn onlangs met succes geïntroduceerd in Rotterdam en staan in de startblokken in Den Haag.

Quinten Selhorst is samen met Maarten Poot de oprichter van felyx. Ruim twee jaar geleden zegden zij hun baan als consultant op en gingen fulltime aan de slag als ondernemer. ‘Met felyx bieden wij een oplossing voor een grootstedelijk probleem. Er zijn steeds meer mensen die op een kleinere oppervlakte in steden wonen. In de toekomst is er simpelweg onvoldoende ruimte als iedereen zijn eigen auto of fiets bezit. Als we steden leefbaar willen houden, dan moeten we met minder voertuigen dezelfde hoeveelheid mensen bedienen. Met gedeeld, duurzaam vervoer houden we de stad leefbaar en bereikbaar voor iedereen,’ aldus Selhorst. 

De grens over

Wat begon als een idee, is inmiddels een goedlopend, duurzaam concept dat zeven dagen in de week 19 uur per dag ‘open’ is. De elektrische scooters rijden op groene stroom en kosten dertig cent per minuut. Het is de bedoeling dat er binnen een straal twee minuten lopen altijd een scooter beschikbaar is. Die huur je vervolgens heel gemakkelijk met een app op je telefoon. ‘In Amsterdam zitten we met onze 108 elektrische scooters op de maximale capaciteit. Helaas kunnen we daar niet uitbreiden. In oktober zijn we gestart in Rotterdam met 324 scooters. Waar we in Amsterdam organisch uitbreidden tot het niveau waar we nu zitten, zijn we in Rotterdam in heel korte tijd enorm gegroeid. Het aantal gebruikers en ritten heeft onze verwachting overtroffen.’ Sinds de lancering hebben de scooters van felyx al zoveel kilometer afgelegd dat je er meerdere rondjes mee om de aarde kunt afleggen. Daarmee werd een enorme hoeveelheid CO2 bespaard. ‘Felyx is inderdaad succesvol en dat maakt dat er veel interesse is in ons concept. Wij starten komend voorjaar in Den Haag en ik verwacht dat de eerste buitenlandse felyx-scooter al in 2019 gaat rijden,’ zegt Selhorst tevreden. 

Als we steden leefbaar willen houden, dan moeten we met minder voertuigen dezelfde hoeveelheid mensen bedienen. Met gedeeld, duurzaam vervoer houden we de stad leefbaar en bereikbaar voor iedereen.

Een uitstekend alternatief 

Steden worden alsmaar groter en ieder individu verplaatst zich gemiddeld zo’n vijf keer per dag. ‘Ik zie het openbaar vervoer als de aorta van de stad om grote groepen mensen mee te vervoeren. Concepten als deelscooters en -fietsen zijn de haarvaten en vormen een aanvulling daarop. In de toekomst ben je sneller en goedkoper uit als je gebruikmaakt van dit soort vormen van vervoer, dan wanneer je je eigen vervoersmiddel bezit. Ik zie voor me dat mensen in de stad een “mobiliteitsabonnement” hebben, ze betalen een vast maandtarief en kunnen daarvoor gebruikmaken van allerlei vormen van vervoer. Mobility as a service is de toekomst. Het systeem kent jouw agenda én persoonlijke voorkeuren en doet een voorstel voor je ideale reisschema, inclusief kosten. Ik verwacht dat dit systeem binnen tien jaar is ingeburgerd. De techniek is er al, alleen de koppeling tussen de verschillende systemen nog niet.’

Werken aan een succesvolle start-up 

Deeleconomie is een belangrijk onderdeel van de circulaire economie. Op deze manier wordt een product als een scooter immers heel efficiënt gebruikt. Hoe kunnen we in Nederland meer ruimte geven aan dit soort succesvolle initiatieven? ‘Op dit moment is er nog een relatief klein aantal succesvolle ondernemingen op het gebied van de deeleconomie. We staan aan het begin van de transitie en ik zie volop kansen om dit toe te passen voor andere producten. Ondernemers moeten wel ruimte krijgen om te experimenteren met innovatieve concepten die tegemoetkomen aan dit soort maatschappelijke vraagstukken. Het is bijvoorbeeld jammer dat wij in Amsterdam niet verder kunnen groeien, terwijl het concept heel goed aanslaat. Met een dienst die zichzelf financieel kan bedruipen bieden wij een oplossing voor grootstedelijke problemen op het gebied van luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en opstoppingen bijvoorbeeld. De gemeente Amsterdam heeft echter te maken met overlast rondom andere deelconcepten waardoor zij de rem heeft gezet op felyx. Met de gemeente Rotterdam loopt dit heel anders. Wij zijn gestart als pilot en hebben heel goede afspraken gemaakt over het beperken van eventuele overlast, hoe wij zorgen voor veiligheid, het aantal ritten, etc. Zo hebben wij binnen vastgestelde kaders de ruimte om te ondernemen en loopt de gemeente geen risico. Daarin zit de innovatiekracht van een land: ruimte geven aan disruptieve oplossingen van ondernemers in combinatie met de slagkracht van wet- en regelgeving die dat mogelijk maakt’, concludeert Selhorst.