Vandaag, drie jaar geleden, werden de Sustainable Development Goals (SDG’s) vastgelegd door de Verenigde Naties. Nederlandse bedrijven betrekken deze ‘Global Goals’ slechts beperkt in hun strategie-ontwikkelingsproces. Dat blijkt uit een onderzoek dat door adviesbureau Sustainalize in samenwerking met Tilburg University afgelopen maanden is uitgevoerd. Wel zijn de ondernemingen inmiddels goed bekend met de SDG’s en worden deze doelen veel gebruikt als communicatiemiddel.

“Na drie jaar kennismaken met de SDG’s is nu het ideale moment om de SDG’s echt te integreren in het strategie-ontwikkelingsproces”, aldus onderzoekers Rob van Tilburg en Chiara Zeeuw van Sustainalize. “Zeker met het jaar 2020 in zicht, waar veel bedrijven hun lopende strategie op hebben ge-end, vormen aankomende strategie-herzieningen een uitgelezen kans om de SDG’s daar een volwaardige plek in te geven.”

Uit het onderzoek blijkt dat de SDG’s inmiddels breed bekend zijn: 93% van de ondernemingen geeft aan vertrouwd te zijn met de SDG’s. 59% daarvan geeft in eerste instantie aan de SDG’s ook daadwerkelijk bij de strategie-ontwikkeling te hebben betrokken.

De volledige publicatie is te bekijken via de website van Sustainalize