Deze week lanceren de Nederlandse fashion start-ups Suittruck en Khaloom een serie exclusieve maatpakken gemaakt van 100% gerecycled textiel. Vijftig pakken voor de echte pioniers in duurzame fashion. De stof is gemaakt van textielafval dat opnieuw tot garen is gesponnen. Met de verkoop van de vijftig maatpakken laten Khaloom en Suittruck zien dat circulaire kleding mogelijk is, en wordt er geld opgehaald om de productie van Khaloom op te schalen. Door op te schalen kan Khaloom produceren voor de mainstream markt.

Maar liefst 16% van al het textiel ziet nooit een consument en eindigt als snijafval. Jaarlijks wordt er 92 miljoen ton aan textiel afval gecreëerd, waarvan 85% op een groeiende afvalberg belandt. Een magere 13-15% van de 92 miljoen ton textiel afval wordt gerecycled, waarvan het overgrote merendeel tot laagwaardige producten, zoals matrassen en isolatie materialen, wordt verwerkt. 

Khaloom, een Nederlands-Indiase start-up, laat zien dat het anders kan en verwerkt textielafval in haar handgewoven stoffen. Suittruck zet zijn expertise in om exclusieve maatpakken van de 100% gerecycelde stoffen te maken, voor klanten die er strak uit willen zien maar met een statement: het kan ook anders. ‘Trendsetters in duurzame vernieuwing.’  Samen zijn deze start-ups in staat exclusieve maatpakken van textielafval te maken. 

Rutger Vlaming, eigenaar van Suittruck: 'Bij maatwerk wordt alleen geproduceerd wat echt gedragen wordt, geen verspilling. Om dit te kunnen combineren met een duurzame productie van gerecycled textiel is fantastisch. Het staat nu nog in de kinderschoenen, maar in de toekomst zal er alleen maar op deze manier geproduceerd worden.'

Een unieke investeringsstrategie

De opbrengst van de pakken wordt geïnvesteerd in de productiecapaciteit van Khaloom. Ram Sellalu, creatief directeur van Khaloom in India: 'Opschalen naar een volwassen bedrijf is en blijft een grote uitdaging voor start-ups. Het is een beetje een kip-ei verhaal. Om meer te produceren en grotere klanten te bedienen moeten we onze capaciteit vergroten,  maar om deze capaciteitsvergroting te financieren hebben we grotere orders nodig.'

Khaloom en Suittruck kiezen een unieke financieringsstrategie om toch aan deze impasse te ontkomen: ze verkopen 50 exclusieve maatpakken gemaakt van textielafval, en halen daarmee een investering op voor de nodige capaciteitsvergroting. Deze Nederlandse start-ups bewijzen met een unieke kledinglijn dat het anders kan en verduurzamen de textielketen door middel van ondernemerschap, innovatie en samenwerking. 

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op de website van Khaloom of neem contact op met Khaloom’s Sales Executive rubie@enviu.org. Lees ook het interview met Rutger Vlaming op Sprout

Bronnen:
Global Fashion Agenda and The Boston Consulting Group, Inc. (2017), Pulse of the Fashion Industry
• Timo Rissanen (2005), ‘From 15% to 0: Investigating the creation of fashion without the creation of fabric waste’