Hashtag 1200x630

Sinds 2014 vindt ieder jaar in het najaar de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) plaats. Tijdens deze week presenteert dit fashion evenement duurzame innovatie, young & established designers en ready-to-wear fashion aan consumenten, bedrijven, retailers, scholen en andere organisaties. De transitie naar een duurzame modeindustrie is voor een groot deel afhankelijk van de marktvraag. Retailers en fabrikanten spelen hier pas op in op het moment dat het verwacht wordt door hun klanten, en deze klanten hen erop gaan afrekenen. Met de DSFW probeert Stichting Dutch Sustainable Fashion Week door een ‘push effect’ de markt in beweging te zetten naar duurzamere keuzes.

De achtste editie van de Dutch Sustainable Fashion Week vindt plaats van donderdag 23 september tot en met woensdag 29 september. Samenwerkingspartners Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Stichting Technotrend en brancheorganisaties Modint, Inretail en Euretco ondersteunen de missie van de DSFW.

Programma 2021

Het programma van de DSFW biedt een keur aan activiteiten die in het teken staan van duurzame innovaties en ontwikkelingen. De ‘daadwerkelijke waarde’ van kleding centraal tijdens de achtste editie van de Dutch Sustainable Fashion Week. Via de campagne Moving Fashion Forward spoort het fashion evenement alle consumenten én alle deelnemende retailers en brands – van kleine boetiek tot internationale keten –aan om de ‘true value’ van hun kleding weer te erkennen. Tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week krijgen zowel duurzame winkels en merken als de shoppers in Nederland zeven dagen lang – en daarna voor altijd, als het even kan – de kans om te kiezen voor milieuvriendelijke of gerecycleerde materialen, de beste arbeidsomstandigheden en tweedehands toppers.

Enkele highlights uit het programma van 2021:

  • Donderdag 23 september: YANA Openingsshow & expositie Meggie van Zwieten x DSFW (Invites only)

Locatie: Fashion For Good, Amsterdam
Vanaf 24 september is de expositie toegankelijk voor publiek

De openingsavond bevat een modeshow en tevens expositie in een digitale omgeving als verlengstuk van de fysieke wereld. Door digitale mode te dragen, kunnen we een statement maken tegen massaproductie. Designer Meggie van Zwieten ziet virtuele mode als een nieuw medium.

De expositie van Meggie van Zwieten is vervolgens vanaf vrijdag 24 september open voor het grote publiek in het Fashion for Good Museum.

  • Donderdag 23 september: Jeans Centre event x DSFW (Invites only)

Locatie: Jeans Centre filiaal Den Haag

Daarnaast trapt de DSFW af met een event dat georganiseerd wordt met jeansketen Jeans
Centre in .

Tijdens het event van Jeans Centre in event hun filiaal in Den Haag wordt de online sustainable fashion calculator gelanceerd. Er worden mogelijkheden geboden om duurzame keuzes te maken als het gaat om kapotte jeans. Er worden oplossingen gepresenteerd die je zelf kunt toepassen. Zo is er een kalligraaf aanwezig om je jeans te customizen en kun je je oude jeans te upgraden door middel van de Japanse Sashiko kunst.

  • Vrijdag 24 september: Programma van Chanel Trapman i.s.m. Gemeente Amsterdam

Locatie: De Hallen, Amsterdam
Gratis entree

  • Vrijdag 24 september: Opening tentoonstelling Long Live Fashion in het Textiel Musuem in Tilburg (Invites only)

Op 24 september is er daarnaast de officiële opening in het TextielMuseum van ‘Long Live Fashion!’, een tentoonstelling over circulair textiel en duurzame kleding. Vanaf 25 september is deze geopend voor het publiek. De expo is een samenwerking van het TextielMuseum met ontwerpers Christien Meindertsma, Harm Rensink/New Order of Fashion en het Tilburgse textiel recyclingbedrijf Wolkat. De tentoonstelling zoomt in op de vraag hoe we samen een circulaire keten van textiel kunnen realiseren.

  • Maandag 27 september: Business day DSFW & bekendmaking winnaar Moving Fashion Forward Award

Op maandag 27 september vindt, zoals ieder jaar, een inspiratie-event plaats voor de Nederlandse modeprofessionals. Net als vorig jaar gebeurt dit in de vorm van een rondetafelgesprek met duurzame mode experts, die met elkaar in gesprek gaan over het thema consumentencommunicatie. Vragen als ‘hoe neem jij je verantwoordelijkheid in deze duurzame transitie’ of ‘wanneer start je met communiceren over de stappen die je zet. Die je dit als alles in de keten verduurzaamd is, of neem je je klant mee in jouw duurzame reis’.

Tevens wordt deze dag de MovingFashionForward Award uitgereikt aan een toonaangevend duurzaam modemerk. Het meest vooruitstrevende, innovatieve en creatieve duurzame fashionlabel wordt die dag bekroond. Hierbij wordt gekeken naar baanbrekende merken en de impact die ze met hun merk maken op de transitie binnen de mode-industrie en de verduurzaming van de maatschappij.

  • Dinsdag 28 september: Dag van de Awareness

Dinsdag 28 september staat in het teken van het creëren van awareness. Tijdens deze dag ligt de focus op het online bereiken van zoveel mogelijk mode consumenten, waarbij inzicht gegeven wordt in wat de impact is van jouw keuzes en aankopen, hoe onze kleding in de afgelopen decennia in waarde is gekelderd, en hoe wij deze waarde weer kunnen teruggeven.

  • Woensdag 29 september: Junior Fashion Day

Woensdag 29 september, de laatste dag van de DSFW, staat volledig in het teken van kinderen en jongeren. Zo vinden er voorleesacties plaats, een presentatie van de duurzame collectie van Be Kind. Kinderen kunnen hun favoriete tweedehands item meenemen en deze laten stylen door een duurzame influencer. Verder is er een kleurplaatwedstrijd, ontworpen door Meggie van Zwieten. Daarnaast zijn er workshops verven, vilten en weven voor kids van de basisschool op het Suikerterrein (Groningen) in samenwerking met Alfa College in navolging van Material Journalism. Tot slot is er aandacht voor de Textiel Race: een geweldig educatief project over circulair textiel met een inzamelcampagne.

Deel dit artikel op social media