Hoe kun je mensen verleiden tot duurzaam gedrag? En: hoe kun je een organisatie of keten tot duurzamer ondernemerschap bewegen? Met een achtergrond in culturele antropologie en industriĆ«le ecologie weet Noortje Schrauwen mens, techniek en milieu samen te brengen in innovatieve oplossingen. 

Zo werkte ze bij SGS Search aan transitievraagstukken in de bouw, GWW en glastuinbouwsector. Bijvoorbeeld: hoe kan rivierbeheer bron van duurzaam ondernemerschap worden? Daarnaast werkt ze aan strategische en operationele vragen over duurzaamheid binnen organisaties. 

Nieuwe blauwdrukken voor samenwerking en sociale innovatie zijn cruciaal om tot echte duurzame vormen van ondernemerschap te komen.

Ze is eigenaar van Grondstofjutters: een initiatief waarin strandbezoekers worden verleid afval mee te nemen op hun wandeling met de daarvoor ontwikkelde jut-tassen. Door dit afval in te leveren bij een strandpaviljoen wordt het grondstof voor nieuwe (strand)producten. De jutters krijgen koffie, taart of ijs als bedankje. Zo biedt Noortje kustgemeenschappen een blauwdruk voor een nieuw type samenwerking, waarbij ondernemers, strandbezoekers en lokale overheid handen ineen slaan voor een schoon strand. 

Haar frisse blik, enthousiasme en positiviteit blijven niet onopgemerkt. In 2013 werd ze uitgeroepen tot een van de Duurzame Jonge 100, een toonaangevende lijst van honderd impactvolle jonge mensen op het gebied van duurzaamheid, en in 2014 tot VIVA400-vrouw.