Mission zero
Interface, wereldmarktleider in ontwerp en productie van tapijttegels, gooide in 1994 het roer radicaal om. In dat jaar koos oprichter Ray Anderson (1934-2011) voor een volledige transformatie van zijn bedrijf naar duurzaamheid: Mission Zero. Sindsdien draait alles bij Interface om de vraag: ‘Can purpose change the world?’ 

Het antwoord wordt gevonden in innovatie, biomimicry-design, teamwork, technologie en in het creëren van een gesloten productiecyclus. Alle tapijttegels worden gemaakt met gerecycled materiaal en gebruikt tapijt wordt grondstof voor nieuw tapijt. Interfaces Mission Zero-doelstelling is gericht op 100% duurzaamheid en zelfs een herstellende bijdrage in 2020. 

Mission Zero: can purpose change the world?
Training van medewerkers
Dit is een enorme uitdaging, die de volledige inzet en het talent van alle medewerkers eist om tot het innovatieve denken te komen dat nodig is. Van iedereen bij Interface wordt verwacht dat hij of zij vraagtekens zet bij de manier waarop ze omgaan met het milieu en erover nadenkt hoe dit kan worden verbeterd.
 De medewerkers worden getraind om op een dergelijke manier te werk te gaan en gestimuleerd om vooruitgang te boeken in de richting van Mission Zero. De persoonlijke prestatiedoelstellingen van de managers en leidinggevenden zijn eveneens gekoppeld aan Mission Zero. Interface was een van de eerste bedrijven die voor een duurzame organisatieverandering koos en het is nog altijd een koploper op het gebied van innovatie en duurzaamheid.

Foto: Sonia Arrepia