Verwacht niet dat je bij modeontwerper Amber Jae Slooten rollen stof, meetlinten en scharen aantreft. Ze is virtual fashion designer en dat betekent dat ze haar ontwerpen maakt met behulp van een computer. Dat geeft haar veel vrijheid én is veel duurzamer dan traditioneel ontwerpen: er is namelijk geen stof nodig.

Slooten volgde een opleiding aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) waar ze geïnteresseerd raakte in het digitaal ontwerpen van kleding. ‘De digitale wereld biedt een eindeloze ruimte om in te werken met elke stof die ik wil. Die creatieve mogelijkheden vind ik als ontwerper natuurlijk erg interessant. Ik heb mezelf het programma aangeleerd en ben ermee aan de slag gegaan.’

Naast creativiteit biedt deze innovatieve ontwerptechniek nog een groot voordeel: het is vele malen duurzamer dan traditioneel ontwerpen. Er wordt geen stof gebruikt in de ontwerpfase. Ook laten ontwerpers hun kleding vaak in andere landen maken en gaat een kledingstuk soms een aantal keer op en eer om het te laten verstellen. ‘Er wordt veel verspild in de modewereld. Ik wil mensen laten zien dat het anders kan met digital design. Het ontwerpprogramma heeft een uitgebreide stoffenbibliotheek. En met één druk op de knop kun je zien hoe een kledingstuk valt als het van ander materiaal gemaakt zou zijn. Het is een soort game, bijna verslavend. Ik kan er de hele dag mee bezig zijn,’ lacht Slooten. 

Amber Jae Slooten - showreel

Radicale stappen

Tijdens haar opleiding was digitaal ontwerpen nog nieuw; Slooten was de eerste die met deze techniek afstudeerde aan het AMFI. Ze merkte dat niet iedereen klaar was voor deze innovatieve visie. ‘Veel mensen die nu actief zijn in de sector zijn bang dat hun rol zal verdwijnen als we radicale stappen zetten, zoals virtual design. Maar ik kijk naar de toekomst en niet naar het verleden. Dan kun je alleen maar concluderen dat we moeten kijken naar betere oplossingen. Er is een noodzaak om te veranderen en de impact die de sector op het milieu heeft te verkleinen.’

Jongeren

Langzaam maar zeker begint virtual design een plek te krijgen in de modewereld, vooral door jongeren die ermee aan de slag gaan. Slooten: ‘Die zijn opgegroeid in een digitale wereld. Het is voor hen dus veel natuurlijker om dit op te pakken, dan voor iemand die al zijn hele leven in de traditionele modewereld werkt. Ook grote bedrijven als Tommy Hilfiger en Adidas hebben nu virtual designers in dienst.’

Ik kijk naar de toekomst en niet naar het verleden. Dan kun je alleen maar concluderen dat we moeten kijken naar betere oplossingen. Er is een noodzaak om te veranderen en de impact die de sector op het milieu heeft te verkleinen.

Voor Slooten houdt het niet op bij digitaal ontwerpen alleen, want de mogelijkheden van de techniek zijn eindeloos. Als ze een blik werpt op de toekomst van mode, dan zou ze graag een brug slaan tussen mode en gaming. ‘Het past bij elkaar, want bij games ben je ook bezig met je identiteit en hoe je eruitziet in een virtuele wereld. Ik denk dat onze samenleving steeds digitaler, virtueler en dus duurzamer wordt: veel producten zijn dan niet meer nodig en zo kunnen we veel op grondstoffen besparen.’Onze blik op kleding en mode zal door toepassing van moderne technieken compleet veranderen, stelt Slooten. Ze wil de functie van kleding loskoppelen van hoe deze eruitziet. ‘In de toekomst heeft iedereen een goed passend huidkleurig pak. Je downloadt een outfit die hierop wordt geprojecteerd. Heel snel en gemakkelijk, dus als je naar een feestje gaat en je voelt je underdressed dan download je gewoon even wat anders. Met een VR-lens of -bril wordt dit dan geprojecteerd. Door het toepassen van zogenoemde Haptic-technieken is het ook mogelijk om de kleding te voelen. Dat werkt door het toepassen van trillingen.’

Ambassadeur

Slooten blijft zich verdiepen in nieuwe technieken en mogelijkheden voor de modewereld en daarbuiten. Naast ontwerpen, wil ze graag een ambassadeur zijn voor deze innovaties. ‘We moeten anders naar mode kijken en de sector kan daar een belangrijke rol in vervullen. Grote retailers hebben bijvoorbeeld zo’n vijf biljoen nieuwe kledingstukken die ze niet kunnen verkopen omdat het uit de mode zou zijn. Dat gaat voor een groot deel allemaal de verbrandingsoven in. Daar moeten we toch veel slimmere oplossingen voor kunnen bedenken. Ik blijf graag aandacht vragen voor innovatie. Dat doe ik met mijn collecties, maar ik geef ook presentaties en ik adviseer bedrijven.’


Het werk van Amber Jae Slooten, in samenwerking met The Fabricant, is zondag 24 juni te zien tijdens WOW Dashion Inside Out, een onderdeel van het festival WeMakethe.City dat van 20 tot en met 24 juni in Amsterdam wordt gehouden. 

Credits voor de beelden bij dit artikel: Amber Jae Slooten X The Fabricant