Een interdisciplinair consortium schreef een whitepaper met oplossingen voor veelvoorkomende valkuilen voor circulaire bedrijven. Zij richten zich op Product-as-a-Service-modellen met Fairphone in de hoofdrol.

Het consortium bestaat uit Sustainable Finance Lab, Circle Economy, Fairphone, PGGM, ING, ABN Amro, NBA, allen & Overy en Circularise. Het Product-as-a-service-model richt zich op gebruik en service in plaats van bezit van het product zelf: bedrijven blijven eigenaar en worden zo gestimuleerd om hoogwaardige en duurzame producten te maken, terwijl klanten gebruik maken van het product zonder verantwoordelijk te zijn voor het onderhoud.

Het Nederlandse bedrijf Fairphone dat ethische, modulaire smartphones ontwikkelt, werd als praktijkvoorbeeld gebruikt. “Om echt de overgang naar een circulaire economie te maken, zijn nieuwe bedrijfsmodellen nodig die winst en grondstofgebruik van elkaar loskoppelen. Met een Circulaire Fairphone Service zetten wij een eerste stap op onze reis om de industrie te veranderen”, legt Miquel Ballester, Resource Efficiency Manager van Fairphone, uit.

Het consortium heeft een Community of Practice (CoP) gevormd met als missie financiers en circulaire ondernemers bij elkaar te brengen. “Dit is een prachtig voorbeeld van disciplinaire samenwerking die nodig is om de implementatie van de circulaire economie te kunnen versnellen”, aldus Harald Friedl, CEO van Circle Economy.

Het whitepaper is hier te vinden.