15 juni 2016 Op woensdag 15 juni werd de 60e Raad van Kinderen geïnstalleerd bij de Rabobank. Sinds de start van de Raad van Kinderen in 2014 adviseren ruim 1500 kinderen besluitvormers over beleid en strategische vraagstukken. Deze nieuwe standaard in governance inspireert besluitvormers met de creatieve en frisse ideeën. Nederland, Curaçao en Aruba zijn de eerste plekken ter wereld waar kinderen structureel worden meegenomen in besluitvorming.  De Raad van Kinderen is een initiatief van de Missing Chapter Foundation in samenwerking met UNICEF Nederland.

Tijdens de installatie van de Raad van Kinderen bij de Rabobank Nederland in Utrecht werden de resultaten en impact van de Raad van Kinderen tot nu toe gedeeld. Bestuurders van de Rabobank, Tata Steel en Enexis gingen in dialoog met kinderen over leiderschap in een wereld die snel verandert.

Resultaten

Vragen van bestuurders aan hun Raad van Kinderen variëren van ‘meer innovatie binnen de organisatie’ tot aan ‘hoe kunnen wij klanten helpen om gezonde keuzes te maken?’ en van ‘het terugwinnen van het vertrouwen in de samenleving binnen de financiële sector’ tot aan ‘de rollen van verschillende stakeholders binnen de energietransitie’.

Een aantal resultaten van Raad van Kinderen

  • Lidl creëerde een online platform tegen voedselverspilling.
  • Albert Heijn neemt de inzichten van de Raad van Kinderen mee in de ontwikkeling van een gezondheidsprogramma.
  • Center parcs geeft alle kinderen die hun parken bezoeken een duurzaamheidspaspoort om samen met het gezin duurzaam te leven.
  • 50000 kinderen nemen deel aan WaterSpaarders – een programma bedacht door de Raad van Kinderen van Unilever.
  • Heavy Lifting Company Mammoet heeft hun/haar website vernieuwd op basis van de aanbevelingen van hun Raad van Kinderen.
  • Metaalverwerker Tata Steel stelt een Raad van Studenten in om tot meer innovatie te komen.
  • Ruim 1400 kinderen hebben de Tweede Kamer geadviseerd over het vluchtelingenvraagstuk.
Het belangrijkste resultaat van de Raad van Kinderen is dat organisaties de aanbevelingen van de kinderen doorvoeren. Dit maakt een samenwerking met de Raad van Kinderen niet vrijblijvend.

Patrick Lammers, CCO Essent: “Dankzij hun nieuwsgierigheid en onbevangenheid komen kinderen vaak met verfrissende ideeën waar volwassenen niet aan denken. Bovendien zijn kinderen ook klanten van de toekomst. Daarom nemen we hun stem serieus en laten we ze meedenken over zaken die hun leven nu en in de toekomst beïnvloeden. Bijvoorbeeld hoe Essent en haar klanten elkaar kunnen helpen om het comfort thuis te verhogen en tegelijkertijd energie te besparen.”       
 
Elise Allart, Manager Duurzaam Toerisme bij TUI: “ Tijdens de dialoogsessies in Nederland en Curaçao zag je dat directieleden het soms lastig vonden te luisteren in plaats van alleen te zenden. […] Achteraf werd het omdenken en de redenering achter de ideeën als heel verfrissend ervaren.”
 
Laurentien van Oranje, oprichter Missing Chapter Foundation: “Kinderen leggen verrassende verbanden en zien de kleinste details. Dankzij hun heldere blik ontstaan bij besluitvormers en leraren nieuwe inzichten over gedrag, verantwoordelijkheden en processen. Het belangrijkste resultaat van de Raad van Kinderen is dat organisaties de aanbevelingen van de kinderen doorvoeren. Dit maakt een samenwerking met de Raad van Kinderen niet vrijblijvend en dat is uiteindelijk waar burgerschap en participatie over gaan”.