Waarom wordt benzine niet gewoon duurder gemaakt? Waarom is nog niet alle verf duurzaam? Kan vliegen niet schoner? In een bijzondere talkshow, voorafgaand aan de lancering van de campagne 17 doelen die je deelt, wisselden de CEO’s van Shell, Schiphol en Akzo Nobel van plaats met Jamael (11 jaar), Veerle (9 jaar) en Grace (9 jaar). Vanuit hun ‘directeursstoelen’ stelden de kinderen al hun dringende vragen aan Marjan van Loon (Shell), Ton Büchner (Akzo Nobel) en Jos Nijhuis (Schiphol), die vanuit de schoolbankjes antwoord gaven. Want wat doet het bedrijfsleven eigenlijk om te zorgen dat de wereld een betere plek wordt? De bazen van nu en de bazen van de toekomst.

In het Westergastheater vond op 8 september de aftrap van de campagne 17 doelen die je deelt plaats. Een videoserie met kinderen in de hoofdrol, die de 17 Global Goals for Sustainable Development in de harten van iedereen in Nederland moet brengen. Host van de avond was ondernemer Ruud Koornstra, die benadrukte hoe belangrijk het is om met de doelen aan de slag te gaan. ‘Ga ondernemen. En dan bedoel ik het werkwoord, niet dat iedereen een bedrijfje moet opstarten. En laat je vooral niet kisten als mensen denken dat het niet kan.’ Ter illustratie vraagt hij de zaal of iemand een idee heeft hoelang we gedaan hebben over een paar grote veranderingen: van paard en wagen naar auto, en de aanleg van een compleet gasnet. Het eerste duurde 12 jaar, het tweede nog geen 10. ‘Zo snel kan het dus gaan.’

Kritische vragen aan de bazen
Tijdens de talkshow die volgt, gaan Jamael, Veerle en Grace, drie van de zeventien hoofdrolspelers van de campagne, in gesprek met de CEO’s over thema’s als armoedebestrijding, klimaatverandering en duurzame energie. De eerlijke en kritische vragen leverden interessante antwoorden op. Zo legde Van Loon uit wat Shell met de winst doet en hoe zij vindt dat Shell bijdraagt aan armoedebestrijding: ‘Als je het goed doet, geef je steeds meer mensen een baan.’ Jos Nijhuis vertelde dan weer wat Schiphol deed om de duurzaamste luchthaven van de wereld te worden: onder andere door het bus- en taxivervoer op de luchthaven elektrisch te laten zijn en zoveel mogelijk in eigen energiebehoefte te (gaan) voorzien. En Ton Büchner vertelde over het project waarbij Akzo Nobel over de hele wereld bijdraagt aan leefbare steden. Dat doen ze door verf te doneren aan de inwoners van sloppenwijken, zodat zij hun wijk kunnen ‘kleuren’. Ook leiden ze mensen op als schilder en zorgen ze voor schone toiletten en verlichting in de wijk.

17 doelen die je deelt

Aftellen naar Dag van de Duurzaamheid
Na de talkshow werden de eerste drie video’s getoond in bijzijn van de kinderen. Vanaf 15 september worden de videoportretten online verspreidt. We tellen dan af naar de Dag van de Duurzaamheid op 10 oktober. Elke werkdag staat er een kind met zijn Werelddoel centraal. De hoofdrolspelers van de campagne zijn kinderen tussen de zes en veertien jaar, met een duidelijke mening over hoe de wereld eruit zou moeten zien. De ‘kleine, grote denkers’ dagen volwassenen uit om sneller in actie te komen en met oplossingen te komen om de Global Goals te behalen. Op de Dag van de Duurzaamheid neemt Prinses Laurentien een brief in ontvangst, met daarin de ideeën van de kinderen uit de campagne. 


Iedereen bekend met de werelddoelen
Ondernemer Anne-Marie Rakhorst nam het initiatief voor de campagne: ‘Vorig jaar hebben de 193 leiders van de VN 17 Werelddoelen afgesproken. Het zijn doelen die ervoor zorgen dat de wereld gezonder, veiliger en eerlijker wordt voor iedereen. Juist Nederland zou hierin voorop moeten lopen: we zijn een ongelooflijk rijk land en we zijn in staat om veel geld, kennis en talent te investeren in duurzame innovatie.’ Wat Rakhorst betreft is de campagne geslaagd als de 17 Werelddoelen niet meer enkel van de leiders zijn, maar door iedereen in Nederland worden omarmt. ‘De campagne is een succes als we de 17 doelen bij iedereen in Nederland bekend krijgen. En als we mensen kunnen aansteken mee te doen: op welke manier en op welke schaal dan ook. Dan is onze missie geslaagd.’


De campagne ‘17 doelen die je deelt’ is officieel van start gegaan! Like en deel de campagne via de site 17doelendiejedeelt.nl of via de facebookpagina. Wil je elk nieuw filmpje liever in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de speciale nieuwsbrief.

Met grote dank aan de ‘leiders van de toekomst’: Veerle, Grace, Jamael, Nike, Koos, Bert, Amar, Abel, Jara, Fulco, Lot, Chahrazad, Ronja, Nout, Bodhi, Boran en Lola.


Is in 2030 armoede de wereld uit? Bodhi vindt dat niemand arm mag zijn. Want als je arm bent, kun je niet met je leven beginnen.